Jeg skal bygge en terrasse ved sommerhytta og har et konstruksjonsspørsmål. Jeg tenkte å sette bærbjelken til terrassen på søyler så nær huset som mulig. Nå står også selve huset på søyler, og jeg lurer på hvor nær disse jeg kan sette terrasse-søylene?

Det kommer nok hovedsakelig an på hvilken type mark du har. Også hvor i landet huset ligger kan ha betydning.

Huset finnes utenfor Nyköping i Sörmland. Tenkte å sette verandaen på 700 mm pilar. Pilarne for huset står på jord som er fylt opp på ganske leirholdig mark. Uten å ha gravd og sett, ville jeg si at pilarne som havner nærmest verandapilarne mestadels står i jord/grus og eventuelt at de lengst ned står i leirjord.

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
Det kommer nok an på hvilken type grunn du har. Også hvor i landet huset ligger kan være av betydning.
Huset befinner seg utenfor Nyköping i Sörmland. Tenkte å sette terrassen på 700 mm pilar. Pilarne for huset står på jord som er fylt oppå ganske leirete mark. Uten å ha gravd og sett, ville jeg si at pilarne som havner nærmest terrassepilarne for det meste står i jord/grus og eventuelt at de helt nederst står i leirejord.

Det gjelder å passe på så du ikke undergraver husets plinter. Som du beskriver forholdene er nok den risikoen ganske liten. 700 mm plinter synes jeg er overkill for en terrasse. Det blir mye jobb. Jeg ville nøyd meg med 500 mm plinter. Terrassens plinter trenger ikke sitte nærmere fasaden enn en halv meter.

Avstanden "overhenget" mot fasaden avhenger jo litt av hvilken dimensjon på lekter du har tenkt deg.

J justusandersson skrev:
Det gjelder å passe på så du ikke undergraver husets søyler. Som du beskriver forholdene er nok den risikoen ganske liten. 700 mm søyler synes jeg er overkill for en terrasse. Det blir mye jobb. Jeg ville nøyd meg med 500 mm søyler. Terrassens søyler trenger ikke å sitte nærmere fasaden enn en halv meter.
raveper raveper skrev:
Avstanden "overhenget" mot fasaden avhenger jo litt av hvilken dimensjon på bjelker du har tenkt deg.
Takk for råd! Flytter ut søylene et stykke fra husveggen.

raveper raveper skrev:
Avstanden "overhenget" mot fasaden avhenger jo litt av hvilken dimensjon på bjelker du har tenkt deg.
Planlegger å bruke 145x45-bjelker og cc60. Må sjekke og kanskje gå opp til 170-bjelker.

Det er OK med 45x145 gulvbjelker om spennvidden er høyest 2,1 meter.

Har 145 45 med overheng på nærmere 60

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.