Har bygd opp et gulv oppå mitt betongkjellergulv. Tverrbjelkene er lagt omtrent cc 30. Gulvet er 4 m x 6,5 m, 95 mm bjelker på oppklossingsbrikker, 20-40 mm. Oppklossingsbrikkene er skrudd fast nedenfra på hver tverrbjelke, på 5 av 20 tverrbjelker er dog oppklossingsbrikkene skråskrudde men sitter ganske stabilt. Skal legge isolasjon imellom og så massivt tregulv oppå 25 mm. Gulvet skal ventileres med Nivells vifte.
1. Tenkte å legge kortbjelker for å stive opp konstruksjonen litt og lurer på hvilken avstand det skal være mellom kortbjelkene?
2. Har tenkt å feste hver tverrbjelke og eventuelt rammebjelkene med 90x90 vinkelljern i gulvet med spikerplugg for å hindre bevegelse av gulvkonstruksjonen og som en sikkerhetskonstruksjon om oppklossingsbrikkene skulle svikte. Det vil være lekerom/hjemmekino og kanskje disco en gang. Er det nødvendig å bruke vinkelljernene, hvordan ville dere gjort det?
Kortlinger setter man vel vanligvis for å stive opp gulvet så de bjelker som ligger ved siden av hjelper til å bære, her har du støtte fra betongen under så jeg ville nok sagt at kortlinger er litt luksus, burde ikke være nødvendig, men sett en på midten om det føles bedre.. kan du og frua danse lås sen ;-)
Hvordan hadde du tenkt å gjøre med isoleringen, du skriver at du skal ventilere, noe som selvfølgelig er bra, men da må du vel uansett ha noe som holder opp isoleringen...
Hvordan hadde du tenkt å gjøre med isolasjonen, du skriver at du skal ventilere, noe som selvfølgelig er bra, men da må du vel likevel ha noe som holder opp isolasjonen...
Takk!
Jeg trodde også at kortlinger var til for å hindre at stenderne slår seg? Nå skal jeg riktignok skru det massive tregulvet i stenderne, så risikoen er vel minimal.
Ja, det er alltid bra om isolasjonen har noe å hvile på! =) Oppkläringsbrikkene under stenderne stikker ut typ 2 cm på hver side av stenderen, og jeg tenkte å legge board på dem og lime/skru fast boarden på dem samt sette små vinkeljern i kortlingene på midten og i ramstenderne, og der det trengs, som boarden også kan hvile på. Hvis jeg synes at boarden svikter for mye, noe den ikke burde med tanke på at det er cc 30, tenkte jeg å lime fast oppkläringsbrikker midt mellom stenderne som boarden kan hvile på.
Alternativet hadde vært å sette lekter på innsiden av stenderne, men da hadde jeg mistet isolasjon siden lekterne bygger 20-25 mm. Et annet alternativ var selvfølgelig å sette typ råspont under stenderne, men da hadde jeg mistet takhøyde, noe jeg ikke ville.
Hvis det finnes andre ideer/synspunkter mottar jeg dem varmt!
Reglene slår seg nok ikke om du har skrudd gulv på, du har dem festet med spikerplate på begge sider + gulvet oven skal mye til da... synes din idé om å lime på klosser under boarden høres ut som en bra idé, er jo viktig at luften kan sirkulere så du slipper fuktproblemer.
Reglene slår seg nok ikke om du har skrudd gulv på, du har dem festet med spikerplate på begge sider + gulvet over skal mye til da... synes din ide om å lime på klosser under boardet høres ut som en bra ide, det er jo viktig at luften kan sirkulere så du unngår fuktproblemer.
Takk!
Hadde du festet det oppreglede gulvet i betonggulvet under med 90x90 (ganske kraftige) vinkeljern med spikerplugg eller latt det bare ligge på betonggulvet?
er virkelig dårlig på oppkilte gulv hvordan fester de. kjører mest med bjelkelag med justeringsskrue. å da er det i prinsippet en plugg/spiker/skrue per 400mm (eller hva det nå er)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.