4.382 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Avrettingsmasse - tetningslag, ulike produsenter?
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Den håndverkeren jeg har valgt til å avrette gulvet skal bruke CM 780 Snabb Fiberavjämning. Kan jeg bruke hvilket godkjent tettesystem som helst oppå dette? Eller er det noen som vet hvilke systemer som man kan bruke oppå Combimix Flytspackel? Jeg har funnet Ardal men var kanskje mer innstilt på Casco eller Lip.
Skal man følge BKR så er det tetningssjiktets instruksjoner som gjelder.
Men i praksis spiller det vel mindre rolle!
Min oppfatning er at det først og fremst handler om at tetningssjiktleverandøren har testet og sertifisert sitt tetningssjikt med sitt flytsparkel (eller annet angitt) og dermed kan garantere heft.
Men hvor stor forskjell kan det være i heft mot forskjellige fabrikater av flytsparkel?
Min oppfatning er at det først og fremst handler om at tetningssjiktleverandøren har testet og sertifisert sitt tetningssjikt med sitt flytsparkel (eller annet angitt) og dermed kan garantere heft.
Men hvor stor forskjell kan det være i heft mot forskjellige fabrikater av flytsparkel?
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Jeg tror heller ikke det spiller noen rolle, muligens skal man vel bruke en sparkel med samme oppbygning som ligner tetningssjiktprodusentens sparkel. F.eks. Aluminatsement(med viss innblanding av portlandsement) med flyttilsetting.Nik206 skrev:Skal man følge BKR så er det tetningssjiktets instruksjoner som gjelder.
Min oppfatning er at det først og fremst handler om at tetningssjiktsleverandøren har testet og sertifisert sitt tetningssjikt med sitt flytsparkel (eller annet angitt) og dermed kan garantere vedheftingen.
Men hvor stor forskjell kan det være i vedhefting mot ulike fabrikater av flytsparkel?
Er det noen som jobber med Combimix som vet hva som pleier å legges for tetningssjikt på det?
Jeg ringte nettopp til Combimix og de sa at det spiller ingen rolle hvilket flytsparkel man bruker under tetningssjiktet, men det må de jo si for ellers finnes det jo knapt noe tetningssjikt man kan legge da de ikke selger det selv.
Han sa også at i bruksanvisningene for tetningssjiktet står det ofte at man bør bruke merkets egne sparkel, men at det et eller annet sted i det små skriften står at man kan bruke andre.
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Ja det kanskje er en løsning. Men man vil jo gjerne at håndverkeren bruker det han er vant til.vectrex skrev:
Denne tråden kanskje burde ha vært i baderomsdelen for å få litt svar fra de erfarne. Vil noen moderator flytte den dit?
Renovator
· Västragötaland
· 875 innlegg
Ringte Casco fordi jeg hadde tenkt å bruke deres Casco WetStop 1 Folie, og teknikeren sa at man kan legge deres tettesystem på hvilket som helst flytsparkel så lenge man følger sparkelprodusentens bruksanvisning. Så det er altså bare tettesystemet (folie/fix/fog) som man må bruke samme produsent/system.
Da jeg spurte hvorfor det ikke sto i deres brosjyre/instruksjoner var svaret at de gjerne så at man brukte deres produkter, men de burde jo skrive at det går bra å bruke andres produkter og fortsatt være godkjent.
Da jeg spurte hvorfor det ikke sto i deres brosjyre/instruksjoner var svaret at de gjerne så at man brukte deres produkter, men de burde jo skrive at det går bra å bruke andres produkter og fortsatt være godkjent.
Det er trist at produsentene gjør på den måten siden det reduserer troverdigheten i det de skriver i sine instruksjoner. Det er sannsynligvis det samme med primer, som normalt sett kan brukes hvilken som helst til alle flytsparkel. Men om nå en produsent skulle ha en spesiell sammensetning på sitt sparkel slik at deres primer med tilpassede stoffer i er nødvendig, da er det nok mange som gjør feil.
OT: Jafo lager fine sluk, men bruksanvisningen var dårlig på ett punkt. Det sto uttrykkelig at sluket krevde cc300 på gulvbjelkelaget og to kortlinger imellom for å danne en kasse. Ingenting om dimensjonen på disse kortlingene. Nå vet jeg at det går utmerket å få en robust konstruksjon med cc600 og tre solide kortlinger (f.eks. 145mm som jeg brukte), men jeg har ikke fulgt anvisningene og dermed kunne et forsikringsselskap nekte meg erstatning dersom en vannskade oppstår ved sluket.
OT: Jafo lager fine sluk, men bruksanvisningen var dårlig på ett punkt. Det sto uttrykkelig at sluket krevde cc300 på gulvbjelkelaget og to kortlinger imellom for å danne en kasse. Ingenting om dimensjonen på disse kortlingene. Nå vet jeg at det går utmerket å få en robust konstruksjon med cc600 og tre solide kortlinger (f.eks. 145mm som jeg brukte), men jeg har ikke fulgt anvisningene og dermed kunne et forsikringsselskap nekte meg erstatning dersom en vannskade oppstår ved sluket.
Klikk her for å svare