Har i dag et flytende gulv med sponplate og plastmatte på gjestetoalettet og tenker nå å legge fliser og elektrisk gulvvarme. Arealet er bare 2,7m2 og gulvet knirker skikkelig når man går på det og lurer på hva som er smartest nå? Skal man benytte anledningen til å endre konstruksjonen på en eller annen måte eller la det være som det er og flytsparkle på den eksisterende sponplaten? Knirkingen burde forsvinne om overflaten blir stabil? Hvor tykt lag flytsparkel trengs på dette arealet <3m2 for å unngå å forsterke gulvet ytterligere?

Har nå åpnet opp gulvet for toalettet (kun toalett og servant, ingen dusj/sluk) i hus med byggeår -91 og hva jeg kan bedømme er det en uisolert betongplate i bunnen, plastfilm, 50mm cellplast, 22mm gulvspon og deretter våtromstapet på toppen.

Noen som har synspunkter på denne planen? Finnes det noe som ville anses risikabelt eller avvike fra praksis?
  • Plugge radiatorrørene under cellplasten (rørlegger)
  • Legge tilbake cellplasten
  • Legge nye 22mm sponplater flytende
  • Prime og legge armeringsnett
  • Dra gulvvarmekabel (elektriker)
  • Flytsparkle 15mm
  • Alfix våtromsbelegg 2k tetningsmasse
  • Flislim og fliser
Veggen og overflaten i et bad med synlig betongbasis og to kobberrør før renovering. En treplate er plassert på gulvet. To kobberrør stikker opp fra et åpent gulv, omgitt av betong og plastfilm, ved siden av en vegg med skadet tapet.

Hadde kjørt eps-betong i stedet for cellplast og spon.

• Liker
mrronny
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Hadde kjørt eps-betong i stedet for celleplast og spon.
Takk for svar, hva er begrunnelsen? Hva er ulempene med celleplast og spon og hva taler for eps? Eps virker å være dyrere og ha dårligere isoleringsevne når jeg googler, og jeg har jo dessuten allerede celleplasten så den slipper jeg å kjøpe...

Trenger man å være bekymret for fuktvandring med gulvvarme i mitt tilfelle? Alt ser tørt og fint ut i dag, og siden huset ble bygget er det gulvvarme på badet og i gangen, men jeg vet ikke hvordan det er bygget opp i disse rommene og hva som skiller bortsett fra at det er vannbåren gulvvarme der.

Kanskje har for uklar trådrubrik, tenkte ellers at det burde finnes mengder med folk som har renovert 90-talls toaletter med flytende gulv på støpt plate og lagt inn gulvvarme som har erfaringer å dele med seg av.. :D

Enig, hadde også valgt EPS. Hva er det som får deg til å tro at platen er uisolert hvis den ble laget i -91? Hvis den er isolert, kanskje det er bedre å flyte rett på platen?

Dessuten hadde jeg om mulig plassert rørene nærmere varmekilden/ på et ikke innebygd sted. Det virker dumt å støpe inn en skjøt hvis det kan unngås.

Alternativt fjernet gulvspon og bare lime celleplast mot platen.

D Daniel Barnaniel skrev:
Enig, jeg ville også gått for EPS. Hva får deg til å tro at platen er uisolert hvis den ble laget i -91? Hvis den er isolert, kan det kanskje være bedre å legge flytende rett på platen?
I tillegg ville jeg, om mulig, plugget rørene nærmere varmekilden/på et ikke-innebygd sted. Det virker dumt å støpe inn en skjøt hvis det kan unngås.
Jeg tenker at hvis platen var isolert, ville man ikke ha lagt cellplast oppå, men heller lagt gulvet på betongen i stedet? Er det vanlig å ha isolasjon på isolasjon?
Når det gjelder pluggingen, er det radiatorrørene som passerer gjennom rommet til hele huset som plugges, så det er nok ikke mulig å løse dette på annen måte enn å plugge ved rørtilkoblingene så langt jeg kan se.
Forklar gjerne hvorfor du anbefaler eps, jeg forstår ikke helt fordelen sammenlignet med cellplasten og hvordan man fester gulvvarmeslyngen på en smidig måte uten gulvspån...?

Aha- muligens øvre celleplast tar opp høydeforskjell av en eller annen grunn? Det bør være isolering under betongen hvis jeg oppfatter riktig - villaplate fra -91? Sjekk tegninger for eksempel. Ingen problemer med celleplasten, sponplaten synes jeg er litt tullete. Glem eps, oppfattet ikke at du har celleplast hjemme. Ved celleplast: såkalt rotnett (tynt armeringsnett) som slangen buntes fast mot. Hell noen få klikk flyt på noen steder en time før støping så det ligger stille.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.