Jeg tenkte å ha vannbåren gulvvarme og klinker på badet. Hva er egentlig fordelene med flytsparkel/golvavrettingsmasse sammenlignet med vanlig betong? Det er lettere å få det jevnt siden det flyter ut og det tørker på noen dager, men bortsett fra det?
Badet er ca 10 kvadrat og med gulvvarme og armering blir sjikttykkelsen opp mot 5-6 cm, så det blir jo ganske mange tusenlapper for sparkelen pluss et ganske stressende arbeid å blande og spre alt ut. Dessuten har jeg aldri flytsparklet så stort område med fall tidligere, så risikoen for å mislykkes med sparkelen for 10 000:- og måtte skamme meg for hele forumet holder meg våken om nettene allerede nå...
Så, spørsmålet er da; Finnes det noen ulemper med å støpe opp med vanlig betong og jevne av med retskive og rivebrett som man gjorde før i tiden?
Badet er ca 10 kvadrat og med gulvvarme og armering blir sjikttykkelsen opp mot 5-6 cm, så det blir jo ganske mange tusenlapper for sparkelen pluss et ganske stressende arbeid å blande og spre alt ut. Dessuten har jeg aldri flytsparklet så stort område med fall tidligere, så risikoen for å mislykkes med sparkelen for 10 000:- og måtte skamme meg for hele forumet holder meg våken om nettene allerede nå...
Så, spørsmålet er da; Finnes det noen ulemper med å støpe opp med vanlig betong og jevne av med retskive og rivebrett som man gjorde før i tiden?
Jeg fikk kjeft her på forumet når jeg ville ha betong men da handlet om ca 30mm, ikke 50-60.
(Så nå skal jeg forsøke med flytsparkel.)
Jeg ville ha det som overflatesjikt dessuten, du skal jo ha fliser.
Helt spontant synes jeg absolutt det burde fungere bra og billigere.
Men hvem er jeg til å mene noe, det finnes jo folk her som kan noe også
(Så nå skal jeg forsøke med flytsparkel.)
Jeg ville ha det som overflatesjikt dessuten, du skal jo ha fliser.
Helt spontant synes jeg absolutt det burde fungere bra og billigere.
Men hvem er jeg til å mene noe, det finnes jo folk her som kan noe også
Klart at du kan bruke betong ved den tykkelsen, men armering kan være fornuftig slik som du nevner, og da snakker jeg ikke om armering i tykkelse som hønsenetting. Det gjelder også ved flytsparkel, men da kan man jo bruke en fibersparkel.
Flytsparkel brukes nettopp for å få en ferdig jevn overflate, og det er jo ikke like lett med betong. Et bad pleier jo å ha et fall eller flere, og da pleier flytsparkel å være å foretrekke. Trenger ikke flytsparkle alt samtidig, det går jo an å dele det opp i flere støpinger.
Flytsparkel brukes nettopp for å få en ferdig jevn overflate, og det er jo ikke like lett med betong. Et bad pleier jo å ha et fall eller flere, og da pleier flytsparkel å være å foretrekke. Trenger ikke flytsparkle alt samtidig, det går jo an å dele det opp i flere støpinger.
Det er ganske så lang tørketid også på flytspackel ved tykkere lag. Tallene på sekkene bør nok tas med en klype salt.7ender skrev:
Regn med 1 uke +2 døgn/mm ved tykkelser 40-60mm.
https://vpp.sbuf.se/Public/Documents/ProjectDocuments/74276456-b978-4e3c-bf17-c6de0398f7fe/FinalReport/SBUF 11427 Slutrapport_Fuktsäkerhet vid limning på lågalkalisk avjämning.pdf
Sist redigert:
Klikk her for å svare