5.632 lest ·
31 svar
6k lest
31 svar
Avrette sand?
Har du syll av tre som ytterveggene står på så gjelder det å gjøre rett, for nå øker fukttrykket her. Kanskje ekstra sløyfe.
Den eksisterende betongplaten, som nå får cellplast på seg.
Har akkurat fått tak i grustak som kan frakte hjem til meg. Fantes makadam 2-4mm uvasket. Så fantes det sand 1-5 som var vasket. Er det fortsatt makadam som egner seg best tror dere? Jo er skyld av tre innsmettet med noe impregnering. Noen er det syllpapp under også
Bilde av syll takk. Jeg hadde valgt vasket 1-5.
S
SueCia
Elektronikkentusiast
· Dalarna
· 5 516 innlegg
SueCia
Elektronikkentusiast
- Dalarna
- 5.516 innlegg
Ditt hus kan meget vel være bygget med trykt syll uten papp under (som mitt) risikoen med å gjøre som du tenker er at platen vil bli fuktigere, fukten kan ikke ventileres noe sted da begynner det å suges opp i syllen i stedet.
Jeg anser at du enten ikke isolerer i det hele tatt og har ventilert gulv, eller så biler du bort hele platen og gjør alt korrekt.
Jeg anser at du enten ikke isolerer i det hele tatt og har ventilert gulv, eller så biler du bort hele platen og gjør alt korrekt.
Dette må fjernes.
Kanskje kappe platene 300 opp frigjøre ved siden av bjelkene sette dit plintjern mot eksisterende betong. Deretter kappe bort bjelken legge på en papp og la betongen fylle opp. Så legge ny syll oppå ny betong.
Okok er det så ille? Går det ikke an å legge celleplast som distanse mot veggen og ikke støpe hele veien mot ytterveggen. Er det så sannsynlig at den eksisterende platen kommer til å bli fuktig når det kommer celleplast mellom platene?
Impregnerte og innstøpte sviller er en kjent risikokonstruksjon. Det du planlegger å gjøre nå endrer forutsetningene, sannsynligvis til det verre, og dermed risikoen for at du får et sykt hus.
Vi har også innstøpte sviller, dog ikke impregnert og unngår å gjøre noen endringer. Gulvvarme ville vært hyggelig men blir utelukket av akkurat denne grunnen.
Du har jo nå en unik sjanse til å utbedre denne konstruksjonen, ta den - for den kommer ikke tilbake.
Vi har også innstøpte sviller, dog ikke impregnert og unngår å gjøre noen endringer. Gulvvarme ville vært hyggelig men blir utelukket av akkurat denne grunnen.
Du har jo nå en unik sjanse til å utbedre denne konstruksjonen, ta den - for den kommer ikke tilbake.
Det var feil allerede før, men cellplasten kan forverre det. Så finnes det mange hus med denne løsningen som fungerer bra, men det er alltid en risiko.

