Har hatt et stort hull i avløpet på min enetasjes villa. Har nå bilatt opp ca 8kvm og har 75kvm av eksisterende plate igjen. Hadde tenkt å avrette med sand da platen er ganske grov, skiller ca 4cm som mest. Deretter legge EPS og støpe inn gulvvarme. Føles det som en ok løsning? Hørte noen si at man ikke avretter med sand nå for tiden. Men føles som om denne løsningen burde jo bli mye bedre enn det var før med trebjelkelag og isolasjon lagt oppå en uisolert plate på 10cm.

Håper virkelig noen kan ha noen ideer da det haster å få til huset, da dobbelt boende ikke er det mest økonomiske!
 
S
ikke sand.
da du har 75kvm som ikke er noe isolert så gjør ikke cellplasten på 8kvm noen større forskjell.

visst er det en "hel" betongplate de 8kvm?
 
Tanken var i så fall å avrette alle 83kvm med sand, deretter støpe celleplast og støpe en plate på 83kvm. Kan det gå bedre i så fall? De 8kvm er et bad, så der blir det 10-15cm celleplast.
 
Jeg henger ikke helt med på hva du har gjort og hva du planlegger å gjøre?!

Men man avretter ikke med sand, siden den ikke er kapillærbrytende, men med (vasket) makadam. Nå spiller det nok mindre rolle om det er så lite som fire cm og dessuten bare på visse steder.

Deretter legger du på celleplast, armering og gulvvarmeslange og så støper du gulvet ditt.
 
S
theguden skrev:
Tanken var isåfall å avjämne alle 83kvm med sand så støpe cellplast og støpe en plate på 83kvm. Kan det gå bedre isåfall? De 8kvm er et bad så der blir det 10-15cm cellplast
som ovan makadam (gjerne så fin som mulig). deretter cellplast
 
Okok. Beklager dårlig info. Hele platen er på 83kvm og er uisolert. Har revet opp 8kvm i midten og byttet avløpsrør. Så der er det ingen plate for øyeblikket. På de 8kvm tenkte jeg å isolere 10-15cm. Øvrige tenkte jeg i så fall jevne med sand, så 5cm celleplast og så støpe betong over hele 83kvm.
 
Har du lite plass for avretting, for eksempel kun noen enkelte centimeter, så går det jo fint å bruke knust masse, for eksempel 2-4 eller 4-8.
 
Ok, da er jeg med :). Dropp sanden og bruk knust som magentens foreslår.
 
S
mexitegel skrev:
Ok, då er jeg med :). Skipp sanden og kjør med kross som magentens foreslår.
nei makadam!!
kross i min verden altså bergkross/overbyggningsmateriale =bærelag og forsterkningslag for veier med både lettere og tyngre trafikk. fraksjon blant annet 0/16, 0/32, 0/63, 0/90 = kan forekomme "sand"

makadam= produksjon av asfaltmasse og betong, men også til veier, skogsveier, husfundamenter, hageganger, garasjeplaner og jernbaner. fraksjon blant annet 8/11, 11/16 og 16/32 skal ikke være noen "sand" i dette da det gjerne skal være vasket
 
Ja det skiller 4 cm over hele platen snittet ligger vel på ca 2 cm. Tanken var at hva jeg enn gjør så burde det bli bedre enn det som var med uisolert plate og trebjelkelag. Så 45ull som isolasjon. Platen så fin ut ellers så tror ikke den har vært utsatt for så mye fukt. Kross hørtes jo riktig bra ut, ringe nærmeste grustak og høre imorgen. Takk 👍
 
Selvfølgelig heter det så!
2-4 og 4-8 kalles også for steinflis, flis eller isgrus hvis man har blandet i salt (noe du absolutt ikke skal ha)
 
Okok. Tror du det er mulig å avrette 2-4cm med makadam? Det er takhøyden jeg er bekymret for, derfor jeg tenkte å avrette til høyeste punktet så jeg får inn så mye celleplast som mulig.
 
S
magnetens skrev:
Selvfølgelig heter det så!
2-4 og 4-8 kalles også for steinflis, flis eller isgrus om man har blandet i salt.
nja. steinflis skal man ikke heller ha. alt under 8mm er ikke særlig bra for det formålet.
 
Da ville jeg foretrukket 2-4, det vil fungere fint å jevne med. Velger du i stedet et grovere materiale, blir det mye vanskeligere å få det noenlunde flatt, spesielt med så lite plass... Lykke til!
 
Sist redigert:
  • Liker
theguden
  • Laddar…
S
theguden skrev:
Okok. Tror du det er mulig å avrette 2-4cm med makadam? Det er takhøyden jeg er bekymret for derfor jeg tenkte å avrette til høyeste punktet så jeg får inn så mye celleplast som mulig.
nja. nok for at de fraksjonene finnes. 2-4cm er grovt for din del. har du et bra "grustak" så vil de hjelpe deg.
 
  • Liker
theguden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.