Har hatt et stort hull i avløpet på min enetasjes villa. Har nå bilatt opp ca 8kvm og har 75kvm av eksisterende plate igjen. Hadde tenkt å avrette med sand da platen er ganske grov, skiller ca 4cm som mest. Deretter legge EPS og støpe inn gulvvarme. Føles det som en ok løsning? Hørte noen si at man ikke avretter med sand nå for tiden. Men føles som om denne løsningen burde jo bli mye bedre enn det var før med trebjelkelag og isolasjon lagt oppå en uisolert plate på 10cm.
Håper virkelig noen kan ha noen ideer da det haster å få til huset, da dobbelt boende ikke er det mest økonomiske!
Håper virkelig noen kan ha noen ideer da det haster å få til huset, da dobbelt boende ikke er det mest økonomiske!
Jeg henger ikke helt med på hva du har gjort og hva du planlegger å gjøre?!
Men man avretter ikke med sand, siden den ikke er kapillærbrytende, men med (vasket) makadam. Nå spiller det nok mindre rolle om det er så lite som fire cm og dessuten bare på visse steder.
Deretter legger du på celleplast, armering og gulvvarmeslange og så støper du gulvet ditt.
Men man avretter ikke med sand, siden den ikke er kapillærbrytende, men med (vasket) makadam. Nå spiller det nok mindre rolle om det er så lite som fire cm og dessuten bare på visse steder.
Deretter legger du på celleplast, armering og gulvvarmeslange og så støper du gulvet ditt.
Okok. Beklager dårlig info. Hele platen er på 83kvm og er uisolert. Har revet opp 8kvm i midten og byttet avløpsrør. Så der er det ingen plate for øyeblikket. På de 8kvm tenkte jeg å isolere 10-15cm. Øvrige tenkte jeg i så fall jevne med sand, så 5cm celleplast og så støpe betong over hele 83kvm.
nei makadam!!mexitegel skrev:
kross i min verden altså bergkross/overbyggningsmateriale =bærelag og forsterkningslag for veier med både lettere og tyngre trafikk. fraksjon blant annet 0/16, 0/32, 0/63, 0/90 = kan forekomme "sand"
makadam= produksjon av asfaltmasse og betong, men også til veier, skogsveier, husfundamenter, hageganger, garasjeplaner og jernbaner. fraksjon blant annet 8/11, 11/16 og 16/32 skal ikke være noen "sand" i dette da det gjerne skal være vasket
Ja det skiller 4 cm over hele platen snittet ligger vel på ca 2 cm. Tanken var at hva jeg enn gjør så burde det bli bedre enn det som var med uisolert plate og trebjelkelag. Så 45ull som isolasjon. Platen så fin ut ellers så tror ikke den har vært utsatt for så mye fukt. Kross hørtes jo riktig bra ut, ringe nærmeste grustak og høre imorgen. Takk 👍
Da ville jeg foretrukket 2-4, det vil fungere fint å jevne med. Velger du i stedet et grovere materiale, blir det mye vanskeligere å få det noenlunde flatt, spesielt med så lite plass... Lykke til!
Sist redigert:
nja. nok for at de fraksjonene finnes. 2-4cm er grovt for din del. har du et bra "grustak" så vil de hjelpe deg.theguden skrev: