18.924 lest ·
6 svar
19k lest
6 svar
Avrette garasjegulv med reparasjonsbetong?
Hei!
Tenkte å jevne ut det gamle garasjegulvet (betongplate) men finner ikke noe passende bruk i de vanlige byggevarebutikkene. De fleste avretningsmasser krever en type belegg, men jeg vil male gulvet i stedet. Derfor lurer jeg på om rep.betong kan brukes til formålet, for eksempel fin reparasjonsbetong (10mm-50mm, akkurat innenfor den tykkelsen som jeg trenger). Alternativet er sparkel/masse for industrigolv, men jeg gjetter at jeg kan bygge en ny garasje for de pengene det koster
.
Tenkte å jevne ut det gamle garasjegulvet (betongplate) men finner ikke noe passende bruk i de vanlige byggevarebutikkene. De fleste avretningsmasser krever en type belegg, men jeg vil male gulvet i stedet. Derfor lurer jeg på om rep.betong kan brukes til formålet, for eksempel fin reparasjonsbetong (10mm-50mm, akkurat innenfor den tykkelsen som jeg trenger). Alternativet er sparkel/masse for industrigolv, men jeg gjetter at jeg kan bygge en ny garasje for de pengene det koster
Javisst det fungerer kjempebra, har selv støpt på betongplater (også utendørs) med den uten problemer. 0-4mm er fin for den flyter ut bra, minner litt om grovt flytsparkel. Sørg bare for at platen er ordentlig rengjort fra støv, salt, fett og olje ellers vil det ikke feste. Spesielt viktig om det er gammel betong som det har stått biler på. Noen ganger er det enklest å leie en HTC-slip med de groveste slipeskivene og dra av gulvet med. Det kan også være verdt å prime gulvet først så det ikke trekker vannet ut av betongen og støvbinder. Eller hvis du har mulighet tilvann gulvet rikelig dagen før for samme effekt.
tydeligvis så skal man bruke gulvslamningsbruk for best vedheft av rep.bruket, så det får nok bli så. Industrisparkel ligger på ca 20000kr i kostnad for 25kvm, kan ikke helt avgjøre om det er mye eller rimelig.
Grovslipe og prime istedenfor, så slipper du gulvslamningsbruket (som også i seg selv krever en helt ren/slipt overflate). 25 kvm tar maks et par timer å slipe, så leiekostnaden blir ikke så stor.
Jeg ville valgt reparasjonsbetongen før sparkelen da den er mer slitesterk for piggdekkene og mer saltbestandig. Med sparkel bør man oftest kjøre en overflatebehandling med for eksempel epoksy for å få god slitestyrke og beskyttelse.
Jeg ville valgt reparasjonsbetongen før sparkelen da den er mer slitesterk for piggdekkene og mer saltbestandig. Med sparkel bør man oftest kjøre en overflatebehandling med for eksempel epoksy for å få god slitestyrke og beskyttelse.
fikk akkurat vite at man har sluttet å produsere slambruket for en tid siden (likevel anbefaler man det i sine instruktioner). gulvflaten er allerede veldig grov men støvete og har bare blitt brukt som lager (biler har aldri blitt parkert der så olje og salt forekommer ikke). Jeg skal prøve å gjøre rent med en eller annen type kjemikalie for fjerning av sementrester og eventuelt prøvestøpe 1 kvm for å teste. Ifølge deres (Weber) instruksjoner trengs ingen slam hvis overflaten er grov og ren - men sånt er jo relativt 
Om det aldri har stått biler på overflaten, holder det med at du høytrykkspyler overflaten. Hvis du har mulighet til å leie en hetvannsvasker, er det enda bedre. Kjemikalie for fjerning av sementrester er nærmest saltsyre, og da er det bedre å slipe eller hetvannsvaske med høyt trykk.
Klikk her for å svare