Tidligere eiere av vårt hus har bygget til en garasje ved siden av den eldre garasjen med lavt skrånende tak. Over er det bygget et saltak som ikke belaster den gamle konstruksjonen og som tar snømassens last.
Etter en mindre oversvømmelse i den nye delen har jeg blitt tvunget til å rive bort fasaden på den gamle delen for å kunne bytte ut våt isolasjon bak. Da ble idéen vekket om å i stedet for å bygge igjen - åpne opp til den gamle garasjen.
Deler av veggen som er tenkt å rives holder også lasten fra det nye garasjens innertak. Hele loftsdelen over begge garasjene brukes i dag som lager og selv om det ikke oppbevares noen stridsvogner der oppe, vil jeg ikke risikere at taket raser på grunn av at jeg har dummet meg med avlastningen. I dag har jeg i tegningene kunnet lese meg til at det gamle taket er dimensjonert for 1.5 kN /m2.
Det enkleste for meg ville vært om det fungerte å laste av med denne bjelken:
https://www.byggmax.se/limträ-90x315-p08890316
Dette ettersom jeg bor nær byggmax, varen finnes på lager lokalt, samt at jeg kunne kappe den på midten og transportere med egen tilhenger.
For å ikke måtte ofre takhøyden i garasjen spenne over 3 stykker takstoler på den gamle garasjen.
Leketenkning: Om man ser til vedlagte bilde og tegning og teller takstoler nedenfra:
1 stk. bjelke 90x315 mellom takstol 2 og 4 som holder opp takstol 3
1 stk. bjelke 90x315 mellom takstol 4 og 6 som holder opp takstol 5
1 stk. stolpe (90x90?) under takstol 4. Forsterke stolpe under 2 og 6?
Alternativ 2 bestille hjem en limtrebjelke (115x405?) 6m, kappe til ca. 5m og spenne over takstol 2 og 6. Men det føles litt overkurs. Og et ganske stort arbeid å dra opp en 5 meter 115x405 på loftet som ikke føles verdt det for gevinsten med å slippe en søyle i midten.
Finnes det noen ingeniør eller overdreven nerdete person som kan disse eller hylle mine beregninger som er tatt helt ut av baklommen?