Dette spørsmålet har blitt stilt før, men jeg får ikke de detaljene jeg trenger for å forstå.

Mitt hus fra -36 består av plankvegger på kjellergrunn, 1 ½ etasje. Jeg vil lage en åpning, 150 cm, i bærende yttervegg. Ingen vinduer i direkte nærhet. Spørsmålet er hvordan jeg kan/trenger å avlaste åpningen.

Naboen, hvis hus er bygget samtidig, rev fasaden sin i fjor og der så man at gulvbjelkelaget mellom etasjene hvilte direkte på plankveggen, altså ingen liggende bjelke så jeg antar at det er det samme med mitt hus.

Jeg antar derfor at jeg må avlaste før jeg begynner å sage. Men hvordan? Skjære ut og felle inn pleier å være løsningen, men hva innebærer det i praksis? Og må det gjøres fra begge sider? Fasaden består av eternit på gammel panel så den kan jeg åpne opp, men innvendig er det renovert så der vil jeg holde skadene så lave som mulig.

Eller lage åpningen + plass til stolper og i disse felle inn en bjelke? I mellomtiden avlaste med stempel i taket for å bære opp bjelkelaget? Plankveggen er jo skråspikret så den burde holde sammen bra.

Hva sier ekspertene?

Har du et bilde av partiet/fasaden/huset?

Avlastningsbalken (eller tilsvarende) avhenger jo av hvilken tyngde den skal ta opp.
Går det for eksempel ned en takstol midt på strekningen så blir det jo en del last.
Finnes det bærende/avstivende innervegger i nærheten?

Om det er moderate laster så kanskje det for eksempel er nok å spikre på en 2"x8" utenpå plankveggen over åpningen. Eller delvis felle inn en 4"x8" etc etc.

Lasten skal jo fordeles ut til veggen ved siden av, så å forsterke de ytterste planken for større stivhet kan jo være hensiktsmessig.

Takk for svar. Gjorde en forenklet skisse i SketchUp. Den tenkte åpningen skal være der det ser ut til å mangle noe. Der har vi vår spisestue, og det hadde vært flott å få inn mer lys og muligens også bygge til uterom der. Det vil antagelig gå minst 1 takstol over tenkt åpning.

Rommet ovenfor spisestuen er det store soverommet. Der var det før en vegg som takstolene hvilte på (kattvinde bak). Denne er borte og avlastet med limtrebjelke slik at kreftene går ned i gavlveggen og den indre veggen, som begge hviler på kjellerveggen. Markert rødt på bildet.

Hvordan feller man best inn en planke? Kan det holde å gjøre det fra utsiden?

En SketchUp-modell av et hus med skråtak og pipe, hvor en åpning er planlagt for mer lys og et potensielt uterom. Rød markering viser bærende punkter. Skisse i SketchUp viser romplan med markerte steder i rødt der en limtrebjelke avlaster takstoler. Plan for åpning der mer lys ønskes.

• Skjematisk SketchUp-tegning av en planløsning med markerte vegger i rødt, muligens for planlagt åpning og konstruksjon av innglasset rom.
Hvordan feller man best inn en planke? Kan det være nok å gjøre det fra utsiden?
Det bør være nok å gjøre det fra én side (f.eks. utsiden).
Hvor tykke er plankene i veggen?
Hvis de er for eksempel 3" så kan det være rimelig å felle inn en regel/bjelke 1" så har du 2" igjen å spikre/skru i.

Det der innfelling, gjør det virkelig så mye ekstra på bæringen? Det er jo tross alt litt bøk med å fjerne 2-3 cm materiale fra en eksisterende vegg.

Hvordan får man selve bjelken til å bære lasten hvis den ligger på utsiden, bare gjennom skruene?

Går det ikke an å stive opp i kjelleren og så i etasjen der du vil lage hull i veggen. Og så "bare" sage ut over åpningen og trekke den 50 cm lenger på hver side og legge en limtrebjelke der på den stående planken (beregnet av type moelvens program) eller en stålbjelke beregnet av noen kyndige.

Eller kan man ikke legge noe oppe i takstolene i den gamle kaldloftet, typ lage et hull i veggen og skyve inn en limtrebjelke som fordeler lasten på de omkringliggende takstolene.

Ps. Jeg er amatør...

Hvis jeg tolker bildene riktig: stempel, sage opp døren + plass til stolper og bjelke?

Ja.

Jeg valgte å sette opp nye stolper fordi den eksisterende veggen består av moduler som mest inneholder sagflis. Har man en plankvegg kan man bruke den, men det er antagelig enklere å ta opp hullet litt ekstra og sette opp nye stolper.

Min åpning fantes allerede (gammel yttervegg) men manglet bjelke for avveksling av den takstol som hviler midt i åpningen.

forslag på dimensjonering av bjelke og stolper. Limtre kanskje er overkill?

Ingen idé om dimensjon. Har mulighet til å kjøpe limtre 42 x 180 ganske billig. Blir det for svakt? Jeg tenker jo altså kun ta opp 1,5 meter og det er spontet og spikret plankvegg.

Jeg brukte 90x225 på 2,5m spennvidde. Jeg ville absolutt bruke limtre og jeg ville ikke gått ned i dimensjon fra det jeg har brukt. Når man ikke vet sikkert, må man overdimensjonere. Min bjelke virker korrekt i dimensjonen da den har antatt forventet nedbøyning etter noen år på plass.

Ok, takk.

Snakket med en snekker i helgen som mente at limtre var overkill. Skruvlimma sammen 2 45x195 ble det nye rådet.

Et sidespørsmål men akk så relevant: jeg mistenker at jeg ikke kommer til å rekke å ta opp hullet og montere døren samme dag. Tips til dekning så man slipper rimfrost på kjøkkenbordet om morgenen?

2 x byggplast med 5-10 cm mellom f.eks. + gamle tepper/felt på innsiden som draperi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.