Hei!

Jeg holder på med å planlegge en oppussing av leiligheten min og vurderer da å rive en vegg til kjøkkenet mitt.

Både styret i borettslaget mitt og entreprenører jeg har snakket med har bedt meg hente frem tegninger fra bygningsetaten for å se om veggen er bærende...

Innså dog nå at jeg som lekperson dessverre ikke kan tolke mye fra tegningen, så jeg håper at noen her har bedre peiling på dette?

Jeg har også forstått at jeg bør engasjere en bygningsingeniør før veggen rives, men det føles unødvendig hvis noen allerede nå kunne si at veggen er bærende?

Legger ved bilde med en (mindre pent) tegnet pil rettet mot veggen det gjelder.

Takk på forhånd!

• Tegning av leilighet med en pil markert i rødt som peker mot en spesifikk vegg, potensiell bærevegg mellom kjøkken og stue.
Den veggen bør ikke være bærende.

13th Marine 13th Marine skrev:
Den veggen bør ikke være bærende.
Det sa entreprenøren jeg snakket med også, men samtidig virker veggen å være i betong og det er også den eneste veggen i leiligheten min som blokkerer Wifi-signalet mitt totalt (til tross for at modemet sitter rett på andre siden av veggen har jeg NULL dekning på kjøkkenet mitt).

Ville du likevel si at den ikke bør være bærende?

Den kunne være i en eller annen form for ferdig betongplate de satte på plass, underlig at den blokkerer wifi-en bare. Hvor tykk er den?

Der er tykke vegger mellom leilighetene så de bør jo være bærende, innerveggen er ganske tynn så den burde ikke være bærende. Men det er vanskelig å si helt sikkert.

13th Marine 13th Marine skrev:
Den skulle kunne være i noen form av ferdig betongplate de stilte på plass, underlig at den blokkerer wifien bare. Hvor tykk er den?

Der er tykke vegger mellom leilighetene så de bør jo være bærende, innerväggen er ganske tynn så den burde ikke være bærende. Men det er vanskelig å si helt sikkert.
10cm omtrent og jeg kan nok ikke si at det er betong til 100% men blokkerer WiFi gjør den. Står du en halvmeter fra ruteren på andre siden av veggen i kjøkkenet så er det helt kjørt.

Så kanskje jeg bør nevne at jeg bare har tenkt å rive halve veggen også. Kanskje ville det da gå selv om den er bærende?

• Liker
Madeleine Eriksson
  • Laddar…
Osc9 Osc9 skrev:
Sen kanskje jeg bør nevne at jeg bare har tenkt å rive halve veggen også. Kanskje kunne det da gå selv om den er bærende?
Det kommer jo an på om du har tenkt å dele den i to halvdeler vertikalt eller horisontalt... :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Alvorlig talt, jeg synes ikke det ser ut som at den er bærende, det finnes jo tykkere vegger på tegningen som isf burde være det. Lurer også på hva slags materiale det er, det burde si noe om saken synes man jo.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.