Har planer for et attefallshus hvor jeg planlegger en sokkeletasje.
Siden jeg må bruke betong i underetasjen, tenker jeg sannsynligvis å bruke samme materiale gjennomgående, og ikke blande betong + tre. Men jeg vet ikke hvilke blokker jeg bør bruke. Trenger noen som kan peke meg i riktig retning.
Er jeg på rett spor som ikke blander betong+tre?
Hvilke blokker bør jeg bruke og av hvilken tykkelse? Kanskje en sandwichkonstruksjon for god isolasjon?
Er det risiko med å bygge hus i betongblokker sammenlignet med trehus? Tenker på problemer med vekt. Det vil bli betongplate på mark.

Takk på forhånd

Å ikke blande tre og betong er å foretrekke selv om det likevel er ganske vanlig.

Det du skal mure med er en form for Isblock der det er en kjerne av celleplast.

Angående vekten så må man jo vite hva slags materiale det er i bakken.

Finnes det noen spesielle blokker man bør se på? Har sett at det finnes forskjellige isoblokker, typ Ytong, Leca osv.
Hvor tykke bør de være for å få noenlunde bra isolasjon?

Det blir veldig tungt om du har mer enn 30 cm i et så lite hus som en attefallare. Hele mitt hus (i Skåne) har denne tynnere og det fungerer bra. Det er jo vinduer/dører som er årsaken til varmetap.

Ja, bruker man over 300mm tykke blokker så føles det som at for mye gulvareal forsvinner.
Går det å bruke tynnere blokker kanskje?

På den siden som er under mark så lærer man å bruke vanlige blokker (ikke isoblokker). Derav må man også isolere med celleplast. Vil isoleringen regnes mot byggearealet? Finnes det noen tips om hvilken tykkelse og type isolering man bør bruke?

Hvorfor ikke isoblock i hele huset? 300mm er jo litt overdrevet, gå ned en størrelse om du i det hele tatt skal ha så hele veggen til tak? Er det ikke mye dyrere enn trestendere & vanlig isolasjon?

ajf_n, det hadde jeg gått glipp av.

Flertallet av alle eneboliger blander jo betong og tre. Vanligst er en betongplate med treoverbygg, men det finnes også mange sokkel-/kjellervåninger med treoverbygg.

Jeg ville satse på 150 mm leca og deretter isolere med Kingspanskivor som jo har høy U-verdi. Koster jo en del mer enn vanlig isolasjon, men et Attefallshus er jo ikke så stort..

Du mener lav U-verdi? :) Er det en spesiell Kingspan-plate du tenker på eller PIR-isolering generelt?

Jovisst lav U-verdi forstås 🙈
Har ikke peiling på hvilken sort det er.

Sett Det er Cooltherm K12 broren min har brukt på sitt Attefallshus bygget i Leca.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.