P
Jeg har forsøkt å lese om energideklarasjonen og vil dobbeltsjekke om jeg har forstått det riktig.

Hvis jeg bygger 100 kvm boareal i én etasje med tak i mønet gir det en Atemp på 100 kvm.
La oss si at jeg i stedet bygger 1,5 etasje med uinnredet isolert oppvarmet loft. Slik jeg forstår det øker Atemp nå til 200 kvm, selv om ikke boarealet har økt!?

P Posselosse skrev:
Jeg har forsøkt å lese på om energimerket og vil dobbeltsjekke om jeg har forstått det riktig.

Om jeg bygger 100 kvm boligareal i en etasje tak ved møne gir det en Atemp på 100 kvm.
Si at jeg i stedet bygger 1,5 etasje med uinnredet isolert oppvarmet loft. Hva jeg forstår øker Atemp nå til 200 kvm, selv om ikke boligarealet har økt!?
Ja, slik er det (alle arealer som varmes til minst 10 grader inngår).

Atemp beskriver i store trekk arealet for etasjer som varmes og befinner seg innenfor bygningens klimaskjerm. Det finnes ingen begrensning av dette arealet med hensyn til takhøyden i rommet.

Atemp = Summen av innvendig areal for respektive etasjer, loft og kjeller som varmes til mer enn 10 °C.
Areal som opptas av innervegger, åpninger for trapp, sjakt og lignende, innregnes.

Om loftet er isolert eller uinnredet har ingen betydning, det er bare om det er oppvarmet til minst 10 grader at det regnes inn i Atemp.

• Liker
Posselosse
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.