Jeg skal legge 14mm askparkett (merke Arena) på plate på mark.
Platen er isolert med 30cm isopor.
Platen ble støpt i juni 2010, altså er 2,5 år gammel.
Forrige vinter (2011/2012) ble det holdt til varmgrader (ca 15gr C) med byggvifte, det var da det begynte å bli trepanel til tak osv og ville derfor ha riktig klima.
Høsten 2012 og til nå har det vært 18-20gr med byggvifte.
Har også brukt avfukter for å fjerne ev. fukt i trestendere/plate materiale osv.
I monteringsanvisningen i avsnittet om gulvvarme står det følgende:
Skru på gulvvarmen minst to uker før installasjonen av din parkett.
Øk vanntemperaturen i berederen trinnvis, med høyest 5gr C per dag til 50 gr C.
Om du kan ha på varmen lengre er det enda bedre.
Slå av varmen helt før installasjonen av ditt gulv. Maksimal gulvtemperatur er 18gr C.
Etter at gulvet er lagt må du vente MINST 48 timer før du slår på varmen igjen, trinnvis (2gr C per dag).
Høyeste tillatte kontakttemperatur for parketten er 27gr C.
Maksimal varmtvannstemperatur er 50gr C.
Endre ALLTID temperatur TRINNVIS i begynnelsen og slutten av en oppvarmingsperiode.
Jeg rådførte meg med selgeren som ringte Arena og spurte, sammenfattningsvis, med en så gammel plate trodde man ikke at det skulle være noe problem.
Hensikten med gulvvarmekjøringen før gulvlegging er å få ut fukt fra undergulvet.
Men det er jo vanskelig å få garantier, om jeg skulle legge gulvet uten å først skru på gulvvarmen.
Ble anbefalt å måle fuktinnholdet.
Vaskerommet venter på overflate før bergvarmepumpen kommer inn, dog er energibrønnen boret og kollektorslangen er trukket inn og klar.
Men jeg hadde ingen lyst å vente to uker til etter at pumpen kommer inn for å legge gulvet.
Selv tenker jeg at platen er såpass gammel at det er forskjell når hus bygges raskt.
At det har vært oppvarmet så lenge, at det burde være tørt.
Og at det er urimelig å kjøre 50gr C fremledningstemperatur i to uker i et nytt hus, det vil jo nesten bli badstue.
Hva sier dere?
Langt innlegg ble det...håper dere orker å lese.