Hva er mest diffusjonsåpent, Asfaboard eller Vindpapp? I mitt tilfelle handler det om Ørnpapp fra ByggMax og også deres Asfaboard.

Asfaboarden er tenkt som vindsperre innenfor ytterkledningen av metall på en bod som så isoleres med glassull. Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å sette Ørnpappen først, mot stenderne, og så sette asfaboarden utenpå det. (Så tenkte jeg luft- og spikerlekter) Men om asfaboarden er mindre gjennomtrengelig så kanskje vanndamp samler seg mellom den og Ørnpappen?

Alle råd & tips velkomne om denne ideen.

Rickard.
Asfaboarden har en høyere motstand men det er likevel lave sd-verdier så tvilsomt om det spiller noen rolle, hvorfor vil du bruke begge?

Rickard. Rickard. skrev:
Asfaboarden har et høyere motstand men det er likevel lave sd-verdier så tvilsomt om det spiller noen rolle, hvorfor vil du bruke begge?
Leste at om vind og regn pisker på plateveggen så kan det trenge inn vann slik at asfaboarden blir fuktig iblant. Tenker at om fuktighet da kommer inn, selv om det bare er mellom asfaboardens skjøter, så kan det bli fukt i veggens isolasjon.

Så har Ørnpappen stått noen år i garasjen og tatt plass så det er jo også en måte å bli kvitt den på. :-)

Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Leste at om vind og regn pisker på plateveggen så kan det trenge inn vann så asfaboarden blir fuktig iblant. Tenker at om fuktighet da kommer inn, selv om det bare er mellom asfaboardens skjøter, så kan det bli fukt i veggens isolasjon.

Så har Ørnpappen stått noen år i garasjen og tatt plass så det er jo også en måte å bli kvitt den. :)
Boden er klar for lenge siden, men tilfeldigvis spurte jeg nettopp AI (ChatGPT) om dampsperre. Han sa at både Ørnpapp og for eksempel Bison syntetisk vindsperre er mer gjennomtrengelig enn Asfaboard.

Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Boden er ferdig for lenge siden, men kom tilfeldigvis til å spørre AI (ChatGPT) om dampgjennomtrengelighet. Han sa at både Ørnpapp og f.eks. Bison syntetisk vindsperre er mer gjennomtrengelige enn Asfaboard.
Og du har kontrollert at det stemmer?😎

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.