26.470 lest ·
27 svar
26k lest
27 svar
Asfaboard, utegips eller vindsperre?
Bruk avfukter.carl16gustaf skrev:Hei
Jeg har samme problem som "plåttak". Jeg har isolert og også satt på gulvvarmen og har derfor fått opp innetemperaturen til normal romtemperatur i min tilbygging. Når jeg stikker hånden inn gjennom isolasjonen merker jeg at det er frost på innsiden av vindsperren. Har noen noen tips på hvordan man kan få bort denne fukten uten å vente til våren?
Så lenge det fortsatt er byggfukt igjen som må ut og det mangler dampsperre på innsiden av veggene, vil det være en naturlig fukttransport ut gjennom veggen, og det kondenserer og fryser (ved minusgrader) på "riktig sted" i veggen.
Ikke mye å gjøre med det.
I prinsippet bør man kunne ignorere det. Sette opp dampsperre nøye og så videre. Når det blir sommer, skal det damptrykket som blir i veggen ved hjelp av diffusjon presse ut all fukt gjennom vindsperren.
Men jeg forstår at det ikke føles bra, det ville jeg heller ikke synes.
Takk for kommentarene. Jeg fortsetter og krysser fingrene for at alt går som det skal!
Finnes det noen fasadeplater som tåler lang eksponering uten å måtte byttes ut som tilfellet tydeligvis er med utegips?
Jeg hadde tenkt å ha fasadetegl på et eventuelt nytt hus, men siden en teglfasade tar ganske lang tid å mure opp, hadde det vært praktisk om man kunne gjøre den biten sist, altså når resten av huset allerede er klart, noe som jo kan være flere år etter stommen ble reist.
Jeg hadde tenkt å ha fasadetegl på et eventuelt nytt hus, men siden en teglfasade tar ganske lang tid å mure opp, hadde det vært praktisk om man kunne gjøre den biten sist, altså når resten av huset allerede er klart, noe som jo kan være flere år etter stommen ble reist.
Jeg løfter denne tråden igjen.
Jeg vil ha svar på opprinnelsesspørsmålet, " Asfaboard, utegips eller vindsperre?"
Men i mitt tilfelle sliter jeg bare med alternativene Asfaboard eller vindsperre (type Windy, T-vind osv).
Jeg må låse konstruksjonen NÅ! og vil gjerne høre så mange meninger om disse to materialene som mulig.
Jeg har satt T-vind på boden og Asfa-board på garasjen. Så jeg har prøvd begge i mindre skala allerede.
Men nå gjelder det bolighuset, 45+195+45 mm krysslekta isolert treregelstamme. OSB eller spon + gips på innsiden, valgt vindsperre + spikrekke + trefasade + slamfarge utsiden.
Gi meg deres argumenter.

Jeg vil ha svar på opprinnelsesspørsmålet, " Asfaboard, utegips eller vindsperre?"
Men i mitt tilfelle sliter jeg bare med alternativene Asfaboard eller vindsperre (type Windy, T-vind osv).
Jeg må låse konstruksjonen NÅ! og vil gjerne høre så mange meninger om disse to materialene som mulig.
Jeg har satt T-vind på boden og Asfa-board på garasjen. Så jeg har prøvd begge i mindre skala allerede.
Men nå gjelder det bolighuset, 45+195+45 mm krysslekta isolert treregelstamme. OSB eller spon + gips på innsiden, valgt vindsperre + spikrekke + trefasade + slamfarge utsiden.
Gi meg deres argumenter.
Ja med asfaboard tror jeg veggen kan stå åpen relativt lang tid uten å ta skade.
Vindtett duk skal også tåle en del, men jeg tror den raskere brytes ned av solen.
Vindtett duken var jo definitivt lettere å komme til å rive i stykker, noe som er en stadig økende risiko jo lengre tid man lar den stå uten fasadepanelet.
Vindtett duk skal også tåle en del, men jeg tror den raskere brytes ned av solen.
Vindtett duken var jo definitivt lettere å komme til å rive i stykker, noe som er en stadig økende risiko jo lengre tid man lar den stå uten fasadepanelet.
Windy
Enkelt, bra, raskt og billig.
Gjorde det på mitt forrige hus og skal gjøre det på det jeg holder på med nå.
Sjekk at stenderverket er i lodd, stive av på innsiden og på med windy på utsiden,
når du deretter platelegger på innsiden blir det sterkt som brennevin.
Selv bruker jeg med metallbånd i kryss fordi jeg kommer ikke til å platelegge innvendig, men skal ha rupanel innvendig også.
Lykke til
Enkelt, bra, raskt og billig.
Gjorde det på mitt forrige hus og skal gjøre det på det jeg holder på med nå.
Sjekk at stenderverket er i lodd, stive av på innsiden og på med windy på utsiden,
når du deretter platelegger på innsiden blir det sterkt som brennevin.
Selv bruker jeg med metallbånd i kryss fordi jeg kommer ikke til å platelegge innvendig, men skal ha rupanel innvendig også.
Lykke til
Jadu ...FredrikR skrev:
Tror det er vekten mest faktisk.
Jeg synes asfa gir i stort sett de samme fordelene, men lavere vekt, lettere å håndtere.
På garasjen skjøt jeg altså fast asfa med klammerpistol. De der smalere og kraftigere klammene (5,7 mm ryggbredde) og ca 30-35 mm lange.
Gikk utrolig raskt og smidig. Gips tror jeg gir meg flere ekstratimer med jobb, og mer vondt i ryggen etterpå.
Så føles det som at asfa på grunn av sin mykhet lettere blir helt vindtett (anliggningen mot lekter osv). Men det er kanskje en chimære, det blir kanskje motsatt? :O
Satte du silikon mellom platene eller sånn tape?ByggaNytt skrev:
Takker
Klikk her for å svare