Har forsøkt å få klarhet i hva som er forskjellen (om en slik finnes) mellom ASFA og ASFALT board!? Er det bare en forkortelse eller finnes det noen forskjell på disse to "produktene".
Videre lurer jeg på om det er det beste materialet å bruke som blindbunn for en selvventilert krypkjeller?

Takk på forhånd!
 
Hva jeg vet er det samme sak.

Ville ikke anbefale det til blindbotten. Har ingen egentlige belegg for det mer enn at det føles litt for svakt. Jeg brukte trossbottenskiver. Det er 6mm tykke oljeherdede masonittskiver. Bredden på disse skivene er 550mm for å passe mellom gulvbjelker cc60.
 
hanpatoppen skrev:
Videre lurer jeg på om det er det beste materialet å bruke som blindbunn for en selvventilerende krypkjeller?
Nei, det er ikke passende, det anses faktisk som upassende. Asfaboarden har tydeligvis en tendens til å mugne når den brukes som bjelkelagsbunn. Bruk bjelkelagsbunnplater i henhold til innlegget ovenfor.
 
Takk for tipsene!
Holder følgende "lagdeling" ovenfra regnet:
1. 28mm rupanel
2. Isolasjon
3. Bjelkelagsplate
...eller trengs det også bord spikret i bjelkelaget for å "støtte" opp bjelkelagsplatene?
 
På undersiden av gulvbjelkene setter du en trossbottenbräda (22x95 eller 22x120). På denne måten får du en hylle på hver side av mellomrommet å legge trossbottenskiven på. Bra om det blir tett for å redusere risikoen for mus. I skjøter legger du vindpapp.

Jeg vil si at følgende lag er "det vanlige" (ovenfra sett):
Ytskikt
22mm Gulvspon
Fuktspärr
Isolering/gulvbjelker
vindpapp
Trossbottenskiva
Trossbottenbräda

Dette er selvfølgelig avhengig av hva du skal bruke rommet til.

Se på www.byggbeskrivningar.se Beskrivelsene "Enkelstugan" og "Enkelboden" tror jeg behandler dette.
 
Jeg brukte asfaboard da jeg renoverte den ene krypkjelleren min for noen år siden, ingen tegn til mugg enda, i den andre krypkjelleren er det også en form for asfabord, den har sittet der siden 50-60-tallet, ikke det minste tegn til mugg der heller! Men det avhenger jo selvfølgelig av hvor mye fuktproblemer man har i krypkjelleren sin.

Fuktsperre under gulvspon synes jeg ikke er en god idé da man ikke kan lime sponet mot bjelkene, noe som medfører betydelig større risiko for gynging i gulvet.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.