Hei,

Jeg har en trapp i gangen med tre trinn som jeg har tenkt å kle inn trinnene med parkettgulv.

Planen var å rive bort teppet og slipe bort limrester for deretter å lime på parketten.

Sendte for sikkerhets skyld en bit til asbestanalyse. Fikk dette svaret i dag:

"Dessverre - men jo bra å vite - teppets bakside (det hvite) er en såkalt asbestbakside med en veldig høy konsentrasjon av asbest."

Så nå er spørsmålet hvordan jeg skal gjøre for å få på plass mine parkett trinn..

Hvordan hadde dere gjort det?

• Trapp med tre trinn i en gang, dekket med en beige teppebakside som inneholder asbest, omgitt av trebord og en vegg.
Asbest er ikke farlig så lenge du ikke river i det. Du kan ta ut et saneringsfirma som plastlegger og sliper det bort for deg. Du kan gjøre det selv hvis du er nøye og forsiktig. Det man da gjør er å sørge for at alt nødvendig materiale er på plass. Deretter taper du plast som danner en tett sone rundt trappen, fordi du vil ikke ha støvet andre steder. Så trenger du klær som kasseres etterpå og helst helmaske med pp3-filter. Slipemaskinen skal ha oppsamler og h13-filter. Når du har slipt ferdig, våttørker du alle overflater i sonen to ganger. Hvis du ikke har disse tingene selv, blir det ikke så dyrt for et profesjonelt firma. Jeg vil tippe at det koster et sted mellom 4000-6000 kr for arbeidet. Arbeidsinnsatsen er liten, men tilkallingsgebyret er ganske høyt. Jeg asbestsanerte et helt gulv på 30 KVM og det kostet 11000 kr. Da var tilkallingsgebyret drøyt 3000 kr.

Silver78 Silver78 skrev:
Asbest er ikke farlig så lenge du ikke river i det. Du kan ta ut et saneringsfirma som plastpakker og sliper bort det for deg. Du kan gjøre det selv om du er nøye og forsiktig. Det man gjør da er at man sørger for at alt materiale er på plass. Så taper du plast som danner en tett sone rundt trappen for du vil ikke ha støvet noen andre steder. Så trenger du klær som kasseres etterpå og helst helmaske med pp3 filter. Slipemaskinen skal ha oppsamler og h13 filter. Så når du har slipt ferdig våttørker du alle flater i sonen to ganger. Har du ikke disse tingene selv så blir det raskt ikke så dyrt for et profesjonelt firma. Jeg vil tippe at det koster et sted mellom 4000-6000 kr for arbeidet. Arbeidsinnsatsen er liten men instillelsesavgiften er ganske høy. Jeg asbestsanerte et helt gulv på 30 KVM og det kostet 11000 kr. Da var instillelsesavgiften drøyt 3000 kr.
Takk for et godt svar. Velger jeg å rive teppet så får det nok bli et firma som gjør det.

Det enkleste hadde vært å beholde teppet som det er og sette trinnene på teppet. Men spørsmålet er om det går an å få til det på en bra måte..

Lim trinnene på teppet..? >:)

Nå når du vet at skiten finnes og det er ikke sikkert at du kommer til å huske det neste gang er mitt råd å ikke bygge det inn. Antageligvis kommer det ikke til å bli bra heller om limet ikke får godt feste.

Går det ikke å fjerne hele trinnene i stedet.

T TheGame skrev:
Går det inte att ta bort hela stegen ist.
Jo jeg var litt inne på den løsningen også :)

Ville det fungere å kjøpe ferdige trappetrinn med nese og lime på teppet samt skru fast trinnene nedenfra? :)

• Liker
Tonito
  • Laddar…
Skruvlim på en tynn kryssfiner. Så limer du trinnene på den.

• Liker
Gummigunnar
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Skruelim på en tynn finér. Så limer du trappetrinnene på den.
Smart!
Lener meg mot den løsningen. Takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.