Hei,
Vi fikk tilgang til sommerhus og begynte å rive gamle plastgulv i hytt og pine før vi leste og innså at de kunne ha asbest. Sagt og gjort så har vi tatt prøver fra litt forskjellige steder hvorav det viste seg å være asbest på trappetrinnene.
Analysen sier følgende: teppets bakside (det hvite) er en såkalt asbestbakside med en veldig høy konsentrasjon av asbest. Om den er limt er den vanskelig å få bort, da den gjerne deler seg og blir igjen på underlaget.
Jeg vedlegger noen bilder på hvordan det ser ut nå. Vi har altså revet bort plastteppet som var på, og igjen er dette som ligner på papp og som inneholder asbest.
Vi vil selvfølgelig ta inn et firma for sanering, men mitt spørsmål er om vi bør unngå å oppholde oss i huset i det hele tatt til det er sanert? Flyr det nå rundt asbest i hele huset?
Vi fikk tilgang til sommerhus og begynte å rive gamle plastgulv i hytt og pine før vi leste og innså at de kunne ha asbest. Sagt og gjort så har vi tatt prøver fra litt forskjellige steder hvorav det viste seg å være asbest på trappetrinnene.
Analysen sier følgende: teppets bakside (det hvite) er en såkalt asbestbakside med en veldig høy konsentrasjon av asbest. Om den er limt er den vanskelig å få bort, da den gjerne deler seg og blir igjen på underlaget.
Jeg vedlegger noen bilder på hvordan det ser ut nå. Vi har altså revet bort plastteppet som var på, og igjen er dette som ligner på papp og som inneholder asbest.
Vi vil selvfølgelig ta inn et firma for sanering, men mitt spørsmål er om vi bør unngå å oppholde oss i huset i det hele tatt til det er sanert? Flyr det nå rundt asbest i hele huset?
Hadde jeg måttet være mye i huset, ville jeg sørget for å binde asbesten med maling/lakk og teipet melkepapp over i påvente av sanering. Hadde jeg ikke planlagt for sanering, ville jeg gjort det samme, men i stedet for melkepapp kle inn med det materialet jeg hadde tenkt å ha i trappen.raveper skrev:
Takk for alle svar!
Vi fikk tak i et firma som anbefalte at vi dekker over alle trappetrinnene med papir som man legger på gulvet når man maler og teiper fast det så vi drar opp mer når vi går på det.
Deretter bør vi også våttørke gulv og vegger i tilknytning og deretter kaste mopp/kluter.
Vi gjorde det og venter nå på sanering av firmaet for å bli kvitt det permanent.
Vi fikk tak i et firma som anbefalte at vi dekker over alle trappetrinnene med papir som man legger på gulvet når man maler og teiper fast det så vi drar opp mer når vi går på det.
Deretter bør vi også våttørke gulv og vegger i tilknytning og deretter kaste mopp/kluter.
Vi gjorde det og venter nå på sanering av firmaet for å bli kvitt det permanent.
Klikk her for å svare

