Hei,
Vi fikk tilgang til sommerhus og begynte å rive gamle plastgulv i hytt og pine før vi leste og innså at de kunne ha asbest. Sagt og gjort så har vi tatt prøver fra litt forskjellige steder hvorav det viste seg å være asbest på trappetrinnene.
Analysen sier følgende: teppets bakside (det hvite) er en såkalt asbestbakside med en veldig høy konsentrasjon av asbest. Om den er limt er den vanskelig å få bort, da den gjerne deler seg og blir igjen på underlaget.

Jeg vedlegger noen bilder på hvordan det ser ut nå. Vi har altså revet bort plastteppet som var på, og igjen er dette som ligner på papp og som inneholder asbest.

Vi vil selvfølgelig ta inn et firma for sanering, men mitt spørsmål er om vi bør unngå å oppholde oss i huset i det hele tatt til det er sanert? Flyr det nå rundt asbest i hele huset?
 
  • Tretrapp trukket av eksponert asbestholdig gulvmateriale, delvis fjernet, med rester på trinnene.
  • Trappetrinn av tre med delvis fjernet belegg som avslører asbestholdig materiale, eksponert etter riving av gammelt plastgulv i et sommerhus.
S
Jeg kan svare hva jeg hadde gjort: våttørket rundt om "ifall att" og så levd livet mitt som vanlig.
 
  • Liker
Staffans2000 og 2 andre
  • Laddar…
S Screew skrev:
Jeg kan svare hva jeg hadde gjort: vasket rundt om "i tilfelle" og så levd livet mitt som vanlig.
Og hva hadde du gjort med det som er igjen på trappetrinnene?
 
S
raveper raveper skrev:
Og hva hadde du gjort med det som er igjen på trappetrinnene?
Sannsynligvis tatt inn noen som vet hva de driver med. Slipe/skrape slikt hadde jeg nok ikke gjort hjemme selv.
 
raveper raveper skrev:
Og hva hadde du gjort med det som er igjen på trinnene?
Hadde jeg måttet være mye i huset, ville jeg sørget for å binde asbesten med maling/lakk og teipet melkepapp over i påvente av sanering. Hadde jeg ikke planlagt for sanering, ville jeg gjort det samme, men i stedet for melkepapp kle inn med det materialet jeg hadde tenkt å ha i trappen.
 
Aha. Selv ville jeg ha fjernet alt og sanert hele huset selv.
 
  • Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Prøv å bløtlegge det med noe klebrig uten overflatespenning. Linolje og white spirit for eksempel. Deretter er det bare å skrape det bort med en sparkel eller malingskrape.

Staffans
 
Takk for alle svar!

Vi fikk tak i et firma som anbefalte at vi dekker over alle trappetrinnene med papir som man legger på gulvet når man maler og teiper fast det så vi drar opp mer når vi går på det.
Deretter bør vi også våttørke gulv og vegger i tilknytning og deretter kaste mopp/kluter.
Vi gjorde det og venter nå på sanering av firmaet for å bli kvitt det permanent.
 
  • Liker
Screew
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.