Når jeg skrev dette innlegget i forumet, var jeg åpen om at min bekymring kan oppfattes som overdreven. Og at jeg er klar over dette. Men til tross for det, jeg er i behov av ren faktabasert informasjon for å kunne fatte så kloke beslutninger som mulig. Så, nok en gang, takk til dere som tar dere tid til å gi meg deres synspunkter på mine funderinger! Jeg setter pris på det mye!

stake skrev:
Om du mener meg: Jeg er i gang og arbeider med meg selv.
TS har startet tre tråder under sine få dager som medlem på forumet, to om asbest og en om farlige stoffer i et gammelt speil. Det er ikke rasjonelt eller nyttig å bekymre seg så mye over disse tingene.

I vår forrige bolig hadde vi asbest i flislimet i kjøkken, gjestetoalett og baderom. Når vi renoverte lot vi et saneringsfirma fjerne det, og det kostet typ 11 000 kr. Det er en rimelig tiltak i forbindelse med renovering. Å rive ut pappen på loftet, analysere pakningsgarn eller engang fundere på om asbest finnes i vegger der man skal skru, er overdrevet. Vil man overdrive for sin sinnsros skyld kan man kjøpe en luftrenser.

TS skriver at hun er bekymret for å utsette sin datter for farlige stoffer. Jeg kan garantere at hun utsettes for farlige stoffer hver dag og det går ikke å beskytte henne. All mat, vann og luft inneholder gifter. Den friske luften i skogen om høsten er full av muggsopp og jordbakterier og innsjøen vi bader i om sommeren er full av tungmetaller. Om vinteren fyres det med ved og luften fylles av kreftfremkallende partikler og om våren sprer dyr og planter farlige stoffer og infeksjoner.

• Liker
Nyfniken og 1 annen
  • Laddar…
TS og Montøren bør nok søke hjelp sammen og bosette seg i en nyprodusert leilighet hvis det er sikkert engang......
TS spørsmål er for meg på grensen til sykelig paranoide...

Ber om unnskyldning hvis TS tar det ille opp, men hvis man tror at absolutt alt i omgivelsene inneholder farlig asbest eller andre farlige ting, så bør man nok tenke mer enn en gang på livets risikoer og begynne å vurdere andre farer man utsetter seg for daglig før man begynner å tenke i de baner rundt huset som TS gjør.
Det er sikkert større risiko for å dø av hudkreft på grunn av solstråling enn av et pappspendt tak, det er jeg helt overbevist om!

Ja noe skal man jo dø av. I verste fall så dør man ikke av noe og blir en kolli på et hjem med liggesår og nyveid halvt full bleie.

• Liker
Totem og 1 annen
  • Laddar…
Jeg mener heller ikke å peke ut TS som en slags galning, alle har vi våre hang ups, edderkopper, flyreiser m.m. Jeg ville bare prøve å roe ned litt og si at det ikke er noen fare.

Kunne aldri ha ante at dette skulle bli en tråd hvor fokus legges på hva som er normal bekymring eller ikke. Dessverre ser det ut til å ha blitt slik. Jeg ønsket konkrete råd og kunnskap om spørsmålet. Bekymring er én ting, ren fakta er en annen. Det var fakta jeg søkte. Ikke kommentarer rundt hva som er normalt eller unormalt å føle og tenke. Ikke kommentarer om at jeg og andre i tråden bør søke hjelp sammen osv. Slike funderinger synes jeg hører hjemme på et helt annet forum. Jeg er fullt klar over at det ikke er bra å bekymre seg for mye. Men, å i denne tråden bli oppfordret til å søke hjelp føles verken passende eller OK. Så, jeg ville være takknemlig om eventuelle innlegg fokuserer på saksspørsmålet og ikke på hva som er normalt eller unormalt å føle og tenke. Til dere som har gitt meg konkrete råd og kunnskap, vil jeg si en stor takk!

Et tips er vel å prøve å bedømme alderen på installasjoner og bygningsdeler; er det fra 50- eller 60-tallet kan man begynne å mistenke asbest. Da kan man rådføre seg med en ekspert.

Hvis det er asbest er det bare å la det være i fred til bygningsdelen skal renoveres.

Er man fortsatt engstelig kan man sette inn luftrenser i soverommene.

Det synes jeg er fornuftig å gjøre.

• Liker
Asbesträdd og 1 annen
  • Laddar…
Har asbesten blitt montert på 50- eller 60-tallet og mennesker har bodd i huset fram til TS kjøpte det, er det knapt sannsynlig at det er en helserisiko å oppholde seg i det. La bare være å røre det du tror inneholder asbest, dersom du ikke skal renovere akkurat der.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Takk for synspunkter! Ja, mennesker har bodd her før, men ingen over lengre perioder, på grunn av at dette ikke var en privatbolig før, men hang sammen med en viss yrkesrolle. Derfor har de som har bodd her blitt byttet ut ganske ofte.
Som kommentar på en annen tidligere synspunkt så finnes det helt klart 50-60-talls renoveringer i huset.

thomas33's poeng var at asbesten var gammel. Ikke at de som hadde bodd der tidligere bare hadde bodd der i korte perioder.

Med andre ord: De partikler som ikke har løsnet og virvlet rundt i luften på dette tidspunktet, vil ikke gjøre det heller.

• Liker
Stina71
  • Laddar…
Ok. Så kan han sikkert ha ment.

Ja, jeg har personlig revet ut tepper med svartlim og papp inneholdende asbest..
For fem år siden nå. Da vi begynte å renovere. Totalt uvitende. Nytt klikkgulv ble deretter lagt oppå, uten å sanere under. Papir- og limrester ble igjen under det nye gulvet. Ingen tenkte asbest da... Store sprekker mot gulvlist.
Tror det kan være kunnskapen om dette, som startet min asbestbekymring.
Å ikke vite om frigjorte fibre under det nye gulvet gradvis kommer opp i luften via sprekkene.
Om jeg burde fjerne det nye gulvet og sanere, eller tette sprekkene?
Riv jeg opp gulvet så er det jo heller en risiko for at det som ligger derunder spres enda mer.
Om jeg ikke engasjerer en profesjonell saneringsfirma selvfølgelig.
Som sagt, opprevet papir og limrester finnes igjen derunder sammen med det som ble frigjort ved rivingen.
Men, som noen har skrevet tidligere, det kanskje holder med å tette sprekkene.
Finnes sikkert ingen som til 100 kan komme med den mest hensiktsmessige løsningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.