Status
Stengt for ytterligere svar.
A
Faen nå kom bekymringen fra ingensteds, stikkontakten min har falt ut og jeg prøvde å sette den tilbake, men nå ser jeg at det ble smuler av hvite klumper der skruen satt. Vi hadde en håndverker her for noen år siden som byttet alle stikkontakter, men det gikk tydeligvis ikke så bra.

Fra begynnelsen tenkte jeg bare at det er gips, men så kommer tankene, søkte rundt og ser til og med her at asbest har blitt brukt i gips, huset er bygget i 1968 her.

FAEN FAEN.

Teipet rundt stikkontakten og satte på luftrenseren min, men dette var ikke så bra altså. Tenker på å flytte sengen derfra i natt.

tommib
Ta tre dype åndedrag (i et annet rom om det føles bedre). Tørk opp det som løsnet med et stykke vått tørkepapir og kast i søpla. Ferdig. Den større risikoen her er at stikkontakten ikke sitter godt, det må utbedres.

Selv om det er snakk om asbest, noe det sannsynligvis ikke er, så er det ekstremt små mengder og det frigjøres ingen farlige fibre på den måten. Problemet med asbest er når man bearbeider det med skjærende eller slipende verktøy slik at det støver. Det er de små fibrene som er farlige. Asbest i fast form, for eksempel som eternittplater eller bundet i svartlim, er ikke farlig.

Luftrenseren er for øvrig helt feil vei å gå om det skulle dreie seg om et utslipp av asbestfibre. Hvis den ikke har et HEPA-filter sprer du bare fibrene verre med den. Men for å klargjøre, i dette tilfellet spiller det ingen rolle.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Den mengden og håndteringen du beskriver ville ikke ha hatt noen betydning selv om det var den verste typen asbest. Men det var det ikke. Det var sannsynligvis sparkel eller gips. Så det er rolig. Du har mye større risiko for å dø av noe annet, f.eks. et stressindusert hjerteinfarkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.