Støvlungesykdom er nok det farligste ved bearbeiding av stein og betong (& puss- & mørtel), ettersom steinstøv alltid forekommer. Dog tviler jeg på at det foreligger noen nevneverdig/målbar statistisk risikoøkning for den som ikke jobber med det 8 timer/dag / 5 dager/uke år ut og år inn.

Når det gjelder den ujevne muringen/veggen, så er det jo en liten begrenset overflate. Avhengig av hvor store utstikkende mørtelrester det er, så trenger kanskje ikke en profesjonell murer fjerne dem i det hele tatt. Det kan være lurt å spørre først. Hvis det trenger å fjernes, og det ikke gjelder alle fugene, kan hammer og meisel være et passende angrepspunkt som nesten ikke støver.

Hva gjelder å blande asbest i puss/slemming så finnes det jo en viss logikk da fibertilsetningen armerer pussen. Det minsker risikoen for sprekkdannelse, og ved eventuell bom (begrenset område) slipper ikke pussen like lett. Jeg gjetter at det er av nøyaktig samme grunn som at avrettingsmasse er armert, (om enn ikke med asbest lenger).

Å blande fibre i mørtel er jo knapt meningsfullt ettersom man bruker armeringsjern. (Jeg antar at fiberarmert puss ikke kan konkurrere med armeringsjern for å holde sammen murede vegger?)

Oldboy: Jeg er enig, bortsett fra med din siste resonnement. Det spiller ingen rolle om asbest gjør nytte eller ikke, mureren kan godt ha blandet det i likevel. Han kan ha trodd at det gjorde nytte, han kan ha ønsket å tynne ut bruket, kanskje han ville kvitte seg med det siste i asbestssekken. Kanskje syntes han bare at fargen ble penere. Det føles risikabelt å stole på at alle mennesker til enhver tid har tatt de mest logiske beslutningene.

• Liker
Eva Roos
  • Laddar…
Men hvor vanlig var det egentlig? Jeg har jobbet med to murere som er litt over 60 år gamle i dag, og ingen av dem hadde noen gang blandet inn asbest i mørtelen. Jeg tror det er en vanlig misforståelse at det var asbest i alt fra mørtel til bolledeigen på den tiden.

PatrikJo skrev:
Oldboy: Jeg er enig, bortsett fra din siste begrunnelse. Det spiller ingen rolle om asbest gjør nytte eller ikke, mureren kan like gjerne ha blandet det i uansett. Han kan ha trodd at det gjorde nytte, han kan ha ønsket å tynne ut mørtelen, han kanskje ville bli kvitt det siste i asbestsekken. Kanskje syntes han bare at fargen ble penere. Det føles risikabelt å stole på at alle mennesker til alle tider har tatt de mest logiske beslutningene.
Enig. Man må huske at asbest ble sett på som et mirakelmateriale for en absurd mengde formål, noe som antagelig farget mange håndverkeres avgjørelser om å blande det med diverse komponenter.

Stefan N skrev:
Men hvor vanlig var det egentlig? Jeg har jobbet med to murere som er litt over 60 år gamle i dag, og ingen av dem hadde noen gang blandet asbest i mørtelen. Jeg tror det er en vanlig misforståelse at det var asbest i alt fra mursement til bulldegen på den tiden.
Det kan kanskje skyldes at de aldri jobbet særlig lenge mens asbest fortsatt var tillatt/bransjestandard, eller kanskje ikke engang det?
Hvis de er ca. 60 år gamle, ble de født ca. 1955, og startet sin yrkeskarriere i 20-årsalderen, dvs rundt 1975. Asbestvarslene kom via byggehelsetjenesten i 1974 og det første forbudet i 1976.
Så de kan ikke ha jobbet særlig lenge før bransjen sluttet å bruke asbest på den måten, eller kanskje ikke i det hele tatt.

Jeg tviler ikke på det du sier, men poenget er at å generalisere det til at mørtel aldri har inneholdt asbest ikke går, for eksempel på grunn av det patrikjo sier.

Sist redigert:
Sier ikke at det ikke har funnets for det er jo klarlagt uten tvil men at det skulle være noe som rent slentrianmessig ble blandet i tror jeg jo ikke. Man skal jo også huske at det ble spart inn på det meste som for eksempel sement og at da blande i noe som selv om det var et billig produkt likevel kostet penger og så ikke hadde noen fornuftig oppgave.

Et googlesøk gir en ganske god indikasjon/fakta på at det til og med var ganske vanlig med asbest i mørtel før, ikke bare i Sverige. I USA estimeres asbest i mørtel i 80-90 % av tegl-/murblokkshus bygget før 1980, ifølge OSHA (amerikansk motstykke til arbeidsmiljøverket)

blande i noe som selv om det var et billig produkt fortsatt kostet penger og så ikke hadde noen fornuftig oppgave.
Oppgaven burde vel vært å styrke materialet, samt gi bedre beskyttelse mot fukt/kjemisk påvirkning.
Rundt komfyrer/ildsteder framfor alt for bedre holdfasthet mot varmen.

Takk for alle synspunkter! Sendte inn noen biter murbruk til ALS Scandinavia, både fra baderomsfuger (flislagt 70-tallet) og kjellerveggen. Ingen av prøvene inneholdt asbest så det er altså bare å gasse på....

• Liker
Oldboy og 1 annen
  • Laddar…
harry73
Takk for tilbakemeldingen

Der skal ikke være noen asbest, men lettbetongen ser ut som blåbetong som når den blir forstyrret gir ut radon (radioaktiv gass). Jeg ville malt/pusset den veggen hvis jeg var deg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.