Hei!

Vi har en vedovn Contura fra 70-tallet en gang som inneholder asbest (blant annet pakninger mellom ovn og rør). På sikt så ønsker vi å bytte ut denne med en mer effektiv og moderne ovn.

Noen som vet hva det koster å ansette et firma for å sanere asbesten??

Eller kan jeg uten videre sette slegga i ovnen og late som ingenting?? Jeg selv er ikke bekymret, men for barnas skyld så...

8) Den lille mengden asbest som finnes mellom peis og stos er ingenting å bekymre seg for.

Hvis du leier inn et firma koster det skjorta. :P

:o Du trenger ikke å knuse peisen. Fotografer peisen og ta den ut hel. Legg ut en annonse på Blocket og selg den. ;)

Nå har jeg funnet monteringsbeskrivelsen. Ifølge denne skal det finnes en asbest-pakning mellom ovnens røkrørstos og stosen.

I tillegg er røykrørskarvene pakket med asbestgarn. Ifølge beskrivelsen 7 meter/skarv :o. Deretter er røret isolert med en såkalt nettingmatte (lurer på hva den inneholder) ::)

Ja ja, så lenge man ikke vekker en sovende bjørn .... :)

johawk3 skrev:
Jaja, så lenge man ikke vekker en sovende bjørn .... :)
... og ikke gjør en høne av en fjær... ;)
gaia

Asbestpakning finnes f.eks. i Velux vinduer fra 1970-tallet og gamle husholdningskomfyrer før det ble forbudt i 1976. Selv ville jeg ikke vært redd om det ikke var blå asbest.

Hmmm, jeg sagde opp en contura fra 1979 for noen måneder siden... :o

Fantes det asbest i denne tror du ???

H
D devnull skrev:
Asbestpakning finnes f.eks. i Velux vinduer fra 1970-tallet og gamle husholdningskomfyrer før det ble forbudt i 1976. Jeg ville ikke vært redd med mindre det var blå asbest.
Hei devnull! Vekker liv i en gammel tråd apropos det du skrev om at asbestpakning fantes i gamle Velux-vinduer. Da jeg selv har et takvindu fra 70-tallet på badet blir jeg nysgjerrig på hvor den pakningen kan sitte. Er det noe som er innelukket i toglassvinduet (og dermed reduserer risikoen for at fibre frigjøres) eller fantes det i tetningsbåndet som sitter mellom vindu og vindusramme (tenker om det begynner å "sprekke" når det blir gammelt og frigjør fibre hver gang man åpner/lukker).
Takknemlig for svar

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.