Hei!
Vi har en vedovn Contura fra 70-tallet en gang som inneholder asbest (blant annet pakninger mellom ovn og rør). På sikt så ønsker vi å bytte ut denne med en mer effektiv og moderne ovn.
Noen som vet hva det koster å ansette et firma for å sanere asbesten??
Eller kan jeg uten videre sette slegga i ovnen og late som ingenting?? Jeg selv er ikke bekymret, men for barnas skyld så...
Vi har en vedovn Contura fra 70-tallet en gang som inneholder asbest (blant annet pakninger mellom ovn og rør). På sikt så ønsker vi å bytte ut denne med en mer effektiv og moderne ovn.
Noen som vet hva det koster å ansette et firma for å sanere asbesten??
Eller kan jeg uten videre sette slegga i ovnen og late som ingenting?? Jeg selv er ikke bekymret, men for barnas skyld så...
8) Den lille mengden asbest som finnes mellom peis og stos er ingenting å bekymre seg for.
Hvis du leier inn et firma koster det skjorta.
Du trenger ikke å knuse peisen. Fotografer peisen og ta den ut hel. Legg ut en annonse på Blocket og selg den. 
Hvis du leier inn et firma koster det skjorta.
Nå har jeg funnet monteringsbeskrivelsen. Ifølge denne skal det finnes en asbest-pakning mellom ovnens røkrørstos og stosen.
I tillegg er røykrørskarvene pakket med asbestgarn. Ifølge beskrivelsen 7 meter/skarv
. Deretter er røret isolert med en såkalt nettingmatte (lurer på hva den inneholder) :
Ja ja, så lenge man ikke vekker en sovende bjørn ....
I tillegg er røykrørskarvene pakket med asbestgarn. Ifølge beskrivelsen 7 meter/skarv
Ja ja, så lenge man ikke vekker en sovende bjørn ....
Hei devnull! Vekker liv i en gammel tråd apropos det du skrev om at asbestpakning fantes i gamle Velux-vinduer. Da jeg selv har et takvindu fra 70-tallet på badet blir jeg nysgjerrig på hvor den pakningen kan sitte. Er det noe som er innelukket i toglassvinduet (og dermed reduserer risikoen for at fibre frigjøres) eller fantes det i tetningsbåndet som sitter mellom vindu og vindusramme (tenker om det begynner å "sprekke" når det blir gammelt og frigjør fibre hver gang man åpner/lukker).D devnull skrev:
Takknemlig for svar
Klikk her for å svare