Hei.
Har et hus fra 1967 med kjeller.
Tenkte å ha fliser i kjelleren.
Nå er det plastmatte som er firkantede ruter som utetrall. De sitter løst (som om limet har sluppet fra dem). Lurer på om det er asbest i limet som de har brukt. Limet er ikke svart slik jeg har googlet meg frem til. Betongen ser ut som vanlig betong. Jeg har tatt noen bilder av ulike steder.

Det ene bildet er det direkte limt mot betongen. Det andre bildet er matten limt på kryssfiner (tror at det er kryssfiner).

Grunnen til at det er litt mørkt på platen er at det har vært vann på den.

Hvordan skal jeg avgjøre om det er asbest eller ikke? Overflaten som vi skal legge fliser på er stor.

• Gulv med firkantet gulvbelegg med et felt fjernet, avslører betong under. En løst sittende bit av gulvbelegg lener seg opp mot en vegg.
  • Gulv med firkantede plastmattetfliser delvis fjernet, avslører ujevn betongoverflate under. Noe lim og misfarging synlig.
Hva mener du skulle inneholde asbest?
Ser ut som masonit på det andre bildet.
Selve plastmatten er vel av plast?
Så er det vel betong??

• Liker
Raws89
  • Laddar…
Det kan være asbest i selve fyllingen i plastmatten så vidt jeg vet. Lys grå fylling kan være asbest.

Det ser ut som Korkoplast, et gulvbelegg med et lag av ekte kork under plastlaget, under korken et hvitt plastlag. Den ble laget i ruter eller rektangler som limtes på underlaget. De fleste så ut som bildet nedenfor, men det fantes også en mer eksklusiv variant med skåret kork som så ut som din.
Korkoplast inneholder ingen asbest. .

Edit ser ut som de fremdeles produseres.
https://sw.wicanders.com/se/home/productlist/cork/

Korkoverflate på gulv som viser teksturen av naturlige korkbiter i en lys brun nyanse, ofte brukt i gulvbelegg som Korkoplast.

Sist redigert:
Robblund Robblund skrev:
Hva mener du skulle inneholde asbest?
Ser ut som masonite på det andre bildet.
Selve plastmattan er vel av plast?
Så er det vel betong??
Jeg lurer på om det er limet som inneholder asbesta

JanneJanne123
M Martin_355 skrev:
Jeg lurer på om det er limet som inneholder asbest
Send inn til analyse hvis du er bekymret, det koster 3-4 hundre og du får svar i løpet av noen dager.

• Liker
maer031 og 2 andre
  • Laddar…
Hei.

Takk for hjelpen. Sendte prøve på teppe lim og masonittplate. Ingen asbest heldigvis.

• Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.