Jeg har fått lære at hvis man skal gjøre reparasjoner der rusten armering er blitt eksponert, bør armeringen stålbørstes og deretter behandles med mönja. Nå er det jo bare profesjonelle malere som får kjøpe mönja og kanskje bare til bygningsantikvariske tiltak. Den tidligere erstatteren sinkkromat, som vel hadde en lignende beskyttelsesmekanisme, er vel også forbudt, tror jeg. Er det noen som kjenner til annen passende maling eller annen beskyttelsesmetode? Malingen skal jo fungere i det sterkt alkaliske kalkmiljøet.

Staffans2000
Pensle på Sika på armeringen og bland det i mørtelen. Et tips jeg har fått fra en gammel pensjonert murmester.

Staffans

Hvem som helst får kjøpe mönja?

Her er et bra produkt fra caparol som beskytter mot rust. https://www.caparolfarg.se/produkter/utomhusfarger/metall/industriprimer-1233

Men hvis du uansett skal reparere det, er det som nevnt ovenfor, noen sika-produkter har allerede rustbeskyttelse, for eksempel Quick 506. Men det skader ikke å pensle det på forhånd, antakelig med løs sika eller med maling.

L Lerstenstegel skrev:
Hvem som helst får kjøpe mönja?

Her er et bra produkt fra caparol som rustbeskytter. [lenke]

Men hvis du uansett skal fikse det som ovenfor nevner, så er det visse sika-produkter som allerede har rustbeskyttelse, for eksempel Quick 506. Men det skader ikke å pensle det før uansett, antagelig med løs sika eller med malingen.
Jo det finnes nok en maling de kaller for mönja og er rødgul som selges til kreti og pleti men ikke inneholder det ekte mönja-pigmentet (et blyoksid som anses å gi en veldig god rustbeskyttelse også på deler som allerede er rustne. Jeg skal sjekke ut Quick 506, det finnes jo så mange Sika-produkter at hvis man kun har navnet Sika kan det bli vanskelig å lete.

Sjekket sikkerhetsdatabladet, det korrosjonsinhiberende tilsetningen synes å være 0,25-1% (nøyaktigere enn det trenger de nok ikke angi) natriumnitritt. Det overrasker meg at det ikke er kaliumnitritt, jeg mener å huske at jeg har lest at silikatmaling bør lages på kalivannsglass fordi natriumsalter ikke skal være bra for betong, men på den annen side pleier frostsikringsvæske for innblanding ved vinterstøping nok å være natriumnitratløsning. Kan nok være bra i kombinasjon med noen rustbeskyttelsesmaling.

Tenk på at 506 Quick er nettopp kvikk.
Bland aldri en full spann, da du ikke vil rekke å bli kvitt det før det har satt seg, men ellers er det et veldig bra produkt med bra byggehøyde og lettfiltet overflate.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.