D
Lest en del om hvordan man skal armere pilar, men har ikke fått svar på hvorfor man har armering.

Er armeringen til for å redusere risikoen for at betongen skal sprekke, eller gjør armeringen at betongen blir mer holdbar, for trykk eller sidekrefter.

I pilar i bakken bør/skal man bruke en kort jern mellom de lange jernene (som går i hele pilaren) eller er det overkurs. Mine pilar er som mest ca 1 meter.

Det korte svaret på hvorfor er at betong er superbra på å ta opp trykkende krefter, men dårlig på annet.

D
Så armeringen er til for å gjøre betongen/søylen mer stabil i sidelengs retning?

forstår jeg deg riktig så?

• Liker
C.Lundin og 1 annen
  • Laddar…
D
Takk!

min konklusjon er at det er tvilsomt om armering trengs i plinter som graves ned i meget stabil jord. Det blir ikke mye til sidekrefter.

• Liker
C.Lundin
  • Laddar…
Tvert imot. Det er viktig med armering.
er det skråbelastning på noe vis på pilaren (noe det garantert vil være da ingen last antagelig er nøyaktig 90 grader) så får du skyvende og trekkende krefter. Som filmen viser.

D
Jeg er med på at armering er viktig, men for akkurat terrasseplintene nedgravd i bakken kanskje det ikke er like viktig som en høy betongsøyle over bakken.

Det endte med at jeg armerte med 2-3 stk 10mm armeringer per forskalingsrør (15-20 cm). Der det var mulig, forankret jeg armeringen i berg. Ellers slo jeg ned armeringsjernet 20-30 cm ned i bakken under selve plinten. Forskalingene ble avveid, og så skal det på justerbare stolpesko i siste støp. Har dog vanskelig for å se hvordan det kan bli store sidekrefter i en slik konstruksjon.

24 plinter 52 sekker grovbetong

• Liker
MathiasS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.