Nå har jeg kommet litt lenger i min fundering rundt megatakkupen som jeg skal bygge. Jeg kommer til å fjerne tre takstoler og bygge et "hus på huset", vi har betongbjelkelag som tåler masse, så denne konstruksjonen skal ikke være noen fare ifølge naboer som har gjort lignende.

Tanken er å koble til eksisterende takstoler på sidene, derav skråveggen "nærmest kameraet".

Jeg vedlegger en jpg og en sketchup-variant om noen vil ta en tur rundt i min konstruksjon.

"Takstolene" består av 315x90 limtredrager, påsalet med skråsagte 170-regler for å få tilstrekkelig takvinkel for platetak. Den stående 170-regelen rett over er mer for stabilitet enn for å bære.

De ytre veggene består av 145-er, på litt vanskelige avstander ettersom vinduene skal inn der, men jeg har forsøkt å lage så mange rom som mulig cc60 for å forenkle isolasjonen. Øverst står en innfelt 220 med et liggende toppsvill oppå for å bære takbjelkene, spennvidden er totalt 6 meter.

Ser det ut som jeg har gjort noen grove feil? Jeg har prøvd å regne på dimensjonene på limtredragene men er ikke 100 % sikker på at jeg har dimensjonert riktig. Jeg vil la en konstruktør se på det, men jeg vil minimere den typen kostnader og dette er basert på en nabos godkjente konstruksjonstegninger, han har gjort en lignende variant.

Jeg har, som dere ser, ikke tegnet alt, for det blir så trangt da, konstruksjonen er jo lik begge veier så her burde man se det som trengs.

Takk på forhånd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.