É
Jeg holder på med en tilbygging og lurer litt på når man bygger innerveggene? På de tegningene jeg har sett på træguiden og andre steder så virker det som man bygger innervegger direkte mot stenderverket. Det vil si før undergulv, tak, samt før ytterveggers installasjonslag og overflatelag.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/

Men ved renoveringer så virker det som man bare setter opp en innervegg direkte på alle overflater. Det er jo litt vanskelig å gjøre annet ved renovering, men hva er ulempen med dette? Hvorfor kan jeg ikke bygge hele bygningens undergulv, gipsloft, ytterveggenes overflatelag og så begynne med innerveggene? Da unngår man jo en masse tilpasninger i alle hjørner som oppstår. Deretter legger man kun parketten separat i hvert rom (som trenger å kunne bevege seg litt).

Holder på å renovere et hus hvor man har bygd alle fire yttervegger, lagt gulv og satt plater på veggene før man har satt opp alle innvendige vegger. Svarer over denne prosedyren nå når man skal bytte gulv i noen rom. Rive mer enn nødvendig eller bruke multikutter i gulvspon for deretter å måtte felle inn nye gulvbjelker for å legge plankegulv. Usj! Eneste bortforklaringen er at man har en husmodell som deretter kan planlegges med ulike rominndelinger. Har bygd til selv og det ville aldri falle meg inn å bygge på denne måten. Vanskeliggjør også for el-installasjon mm.

É
Okei men med min metode så hadde det vel ikke vært noe problem? Parketten ble jo lagt separat i hvert rom skrev jeg. Du bytter vel bare overflaten og ikke sponplaten med?

Elinstallasjonen tenkte jeg på med. Men om man kun legger spongulv og tak før innervegger da?

En ulempe er at jeg skal ha sporete gulvplater for gulvvarme kom jeg på. Da vil man kanskje legge disse per rom... Kvar er da bare taket å legge først :)

Så jeg bør altså gjøre klart stamme for innervegger før jeg begynner med noen overflatematerialer i det hele tatt? Og kutte som en galning i hvert rom i stedet... Kutte masse gulvplater, kutte spikerslag, kutte takplater, kutte osb+gipsplater.

Dette gjelder en hytte fra 80. Jeg bytter ut gammelt gulvspon med massivt gulv. Så den som bygde trenger jo ikke sitte der og banne over idiotien...:D

Hvis man setter opp innerveggene før noen skivematerialer er satt, har du noen fordeler. Fremfor alt kan elektrikere og rørleggere forberede alle installasjoner. Rør, elkabler og bokser sitter jo ikke bare i ytterveggene. Men også innervegger, tak og gulv. Det blir mest effektivt hvis elektrikere og rørleggere kan gjøre så mye som mulig ved få anledninger. Ellers må man hele tiden tilpasse byggingen for at andre håndverkere skal gjøre noe lite nå og da.

É
Ok i mitt fall spiller er tilfellet rørlegger/elektriker inget problem men forstår din tanke.

Men jeg kan synes at i normaltilfellet skulle man i det minste kunne legge gulvsponet først? Men ikke i mitt tilfelle siden jeg skal ha spor for gulvvarme.

Om man nå ikke kan sette takgips før er det ingen idé å sette lektene heller antar jeg for da havner de vel feil.

Fulkemisten
Si at du får en vannlekkasje? Det begynner å regne inn under et skybrudd mens du er på ferie, eller at du eller noen andre skaffer et 1000-liters akvarium som selvsprekker mens alle er på jobb og skole? Hva som helst kan skje der man for eksempel vil kunne bytte både takgips og gulvspon, åpne opp og tørke og få bort gjennomvåt isolasjon. Eller noe annet man liksom ikke tenker på.

Stamme er stamme. Også innvendige vegger hvis det går, luksus å slippe å plassere disse oppå noe annet enn regler.

É
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Säg at du får en vannlekkasje? Det begynner å regne inn under en skybrudd mens du er på ferie, eller at du eller noen andre skaffer et 1000-liters akvarium som sprekker av seg selv når alle er på jobb og på skolen? Hva som helst kan skje hvor man for eksempel vil kunne bytte både takgips og gulvspon, åpne opp og tørke og få bort klissvåt isolasjon. Eller noe annet man liksom ikke tenker på.

Stamme er stamme. Også innervegger om det går, luksus å slippe å sette disse oppå noe annet enn stendere.
Ja det høres jo fornuftig ut det du sier. Bedre å dele opp overflate i hvert rom likevel.

Men forsto ikke din siste setning, du mener luksus = dårlig i dette tilfelle?

Fulkemisten
Nei. Luksus å kunne slippe å sette opp innervegger oppå f.eks. undergulv som man noen ganger må ved renoveringer.

• Liker
ÉlPon
  • Laddar…
É
Kom på en fundering nå når jeg planlegger.

Kan/man skal i det minste sette opp dampsperre+spikerslag i taket før ikke-bærende innvendige vegger? Sånn at jeg direkte nå på vinteren kan isolere taket og slå på litt grunnvarme. Og så fungerer spikerslaget som støtte oppe for innvendige vegger, i stedet for å sette 1,5m “kortlingar” i taket.

É
É ÉlPon skrev:
Kom på en fundering nå når jeg planlegger.

Kan/skulle man i det minste sette opp fuktsperre+lekt i taket før ikke-bærende innervegger? Slik at jeg direkte nå på vinteren kan isolere taket og slå på litt grunnvarme. Og så fungerer lekt som støtte øverst for innerveggene, i stedet for å sette 1,5m “kortlingar” i taket.
Jeg lyktes i å søke meg fram til denne tråden som bekrefter hvordan jeg hadde tenkt å gjøre det. Lekt først og så vegg. Og 1-2 ekstra lekt når veggen går andre veien langs med lekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.