Hei.
Mye spørsmål på en og samme dag...
Skal bygge relax i kjelleren i vårt hus med boblebad og greier.
Vi skal legge fliser på betonggulvet, flislegge betongveggene og sette nytt tak.
Samt fjerne malingen på gulvet (har hørt at det er best), fjerne pussen på veggene og bytte ut støpejernsluk med plastsluk.
Hvor begynner jeg, og i hvilken rekkefølge skal man ta det i.
Er helt novise på dette, :-[ men skal gjøre et godt forsøk på å gjøre det meste selv. 8-)
Takknemlig for all støtte og hjelp man kan få.
Mvh Andreas

Hei igjen,
Vet ikke om du allerede har sett det, men under overskriften "Golv" finnes en festet tråd om nettopp kjellerprosjekter, med mye informasjon. I tillegg diskuteres jo de forskjellige arbeidsområdene i en masse forskjellige tråder på respektive emner. Så her finnes det masse informasjon om det du søker!

Jeg holder selv på med et lignende prosjekt, der en større vaskerom skal endres til en kombinert vaskerom/relax med dusj, boblebad og badstue.

Hvorfor har du tenkt å fjerne pussen på veggene? Er den i dårlig stand? Jeg har ikke tenkt å fjerne all malingen på gulvet heller. Derimot kjøre over det med en slipemaskin og deretter legge på en primer.

Skal du bytte rør og renner i gulvet, så er det vel kanskje en idé å begynne med dem, for da går det vel med litt piggingsarbeid og sånn.

Det er supersvanskelig å si hvilken rekkefølge ting skal gjøres når man ikke selv er midt oppi det. Det pleier å falle på plass av seg selv. Men, man kan jo gi noen råd. Ettersom du skal gjøre en del rivearbeid, typ ta opp brønner, fjerne maling, etc - gjør alt det ferdig før du bygger noe nytt. Det kan være fristende å midt i all dritten gjøre noe man synes er konstruktivt, kanskje bygge det nye innertaket. Ikke gjør det.

Når du først begynner å bygge nytt, gjør det ovenfra og ned, dvs. taket først, deretter veggene og til slutt gulvet. Men vent med overflatene, dvs. maling, flising, klinkers til sist. Gjør det på samme måte ovenfra og ned.

Ingen regel uten unntak dog - det kan jo være bra å bygge et gulv å stå på før man gjør taket f.eks.

Grunnregler: Tenk først – jobb så. Stol på deg selv og våg. Noe vil gå til h-e, ta det som en mann!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.