Hei!

Har en låve på tomten på cirka 200 kvm.

Første etasje består av "Stall", Tømmerlager, Skraplager og drengkammer.
Låven er tømret og står på en del solide grunnsteiner. Overetasjen består av en gammel høyloft og oppå "drengkammeret" et ekstra rom.
Låven er i god stand uten setninger eller skjeve/vridde vegger. Taket ble lagt om i 2002.

De nederste to tømmerstokkene er i en slik tilstand at de vil trenge å bli byttet ut innen 5-10 år og gulvet er for det meste jordgulv.
Gulvet på høyloftet er planker på stokker med cc cirka 1200mm og i en slik tilstand at man ikke lar noen andre gå der oppe.

I forkant av diverse andre prosjekter hos meg og naboen ville det vært flott om man kunne bruke høyloftet til stommbyggarverkstad og større trelagring. (Rommene på bakkenivå er av ulike grunner mindre egnet for dette) Dette ville selvfølgelig kreve at man skifter gulvet.

Samtidig vet jeg jo at nederste tømmerstokken på sikt vil bli byttet og antagelig erstattet med oppmurte lecablokker (Støpt plate under hele låven).

Min fundering er følgende:

Risikerer jeg å få store problemer om jeg gjør dette i omvendt rekkefølge, dvs bytter gulvet først og stokkene så?
Er det noen som har gjort noe lignende og kan komme med litt tips?

/M

Bumper og håper på feedback..

Jeg har ikke gjort noe lignende direkte men jeg tror ikke du får noen problemer gjennom å fikse til gulvet først. Å bytte undervarvets stokker innebærer vel at med jekker løfte huset mens man bytter det som er dårlig, det burde et nytt gulv i tre på skullen tåle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.