1.426 lest ·
2 svar
1k lest
2 svar
Arbeidsgang for å kutte ankerstang fra betong
Jeg vil kappe av et par ankerstenger (~10mm) som er støpt inn i betong. Har aldri brukt en vinkelsliper for dette formålet og tenkte å leie en.
Kan jeg med en kappskive kappe stangen med en vinkel et par millimeter inn i betongen eller vil jeg ødelegge skiven? Eller bør jeg først kappe stangen over betongen og deretter bruke en slipeskive for å slipe ned de siste millimeterne? Tenker at det i så fall vil stikke opp 5mm, å slipe dette må vel ta en evighet?
Vil gjerne gjøre dette så raskt som mulig.
Skulle også gjerne vite hvordan man velger skivens tykkelse.
Andre tips mottas gjerne. Overflaten vil etterpå bli reparert og malt, men vil også minimere dette arbeidet.
Kan jeg med en kappskive kappe stangen med en vinkel et par millimeter inn i betongen eller vil jeg ødelegge skiven? Eller bør jeg først kappe stangen over betongen og deretter bruke en slipeskive for å slipe ned de siste millimeterne? Tenker at det i så fall vil stikke opp 5mm, å slipe dette må vel ta en evighet?
Andre tips mottas gjerne. Overflaten vil etterpå bli reparert og malt, men vil også minimere dette arbeidet.
Vanlige kappskiver og slipeskiver biter nokså dårlig i betong. Derimot skjærer de i jern som smør (nesten). Å kappe en m10 gjengestang med en kappskive tar ikke mer enn et minutt. Du kan også kappe dem med en vanlig baufil. (det går faktisk også ganske fort)Y yehor skrev:Jeg vil kappe bort et par ankerstenger (~10mm) som er støpt inn i betong. Har aldri brukt en vinkelsliper for dette formålet og tenkte å leie en.
Kan jeg med en kappskive kappe stangen med en vinkel et par millimeter inn i betongen, eller kommer jeg til å ødelegge skiven? Eller bør jeg først kappe stangen over betongen og deretter bruke en slipeskive for å slipe ned det siste? Tenker at det vil i så fall stikke opp 5mm, slipe dette må vel ta en evighet?
Hadde det vært meg hadde jeg.
1. Kappet stangen med baufil eller vinkelsliper med kappskive.
2. Hugget opp litt rundt med meisel og hammer.
3. Slipt ned frilagt metall noen mm under overflaten med en slipeskive på vinkelsliperen. For geometrien er en mindre skive bedre her.
4. Reparert med betongsparkel. Combimix har en jeg synes fungerer bra.
Om det bare er et par stykker kan du ta dem med en huggmeisel,
Vil du bruke vinkelsliper duger en billig fra biltema eller jula for ditt formål, for 3-400kr får du en 125mm sliper som duger bra for hjemmebruk, knapt det lønner seg å leie når du kan skaffe en egen og en håndfull slip/skjæreskiver for under 500kr.
Vil du bruke vinkelsliper duger en billig fra biltema eller jula for ditt formål, for 3-400kr får du en 125mm sliper som duger bra for hjemmebruk, knapt det lønner seg å leie når du kan skaffe en egen og en håndfull slip/skjæreskiver for under 500kr.
Klikk her for å svare