Jeg har nettopp ryddet klart gjennom hver eneste liten sprekk i låven i den delen jeg skal bygge et gym som for det meste kommer til å stå kaldt. Tenkte at det ville være kult å ha tømmeret eksponert som en av veggene. Vil gjerne olje det inn, hvis det er greit? Her er et bilde av veggen:
Den oljen jeg tenkte å bruke:
Her er et bilde bak tømmeret (hønse- og svinehus som jeg har restaurert)
Trær puster jo osv., man vil ikke stenge inne fukt. Det tømmeret har fått tørke i 140 år og har sprukket mange steder.
Det bør vel være greit å olje det inn?
Så har jeg et litt mindre viktig og kanskje dumt spørsmål.
Denne veggen skal jeg isolere. Jeg skal fjerne fasaden og fikse en luftspalte da den er spikret rett på stenderne.
Er det noen fordeler med å olje inn stenderne og plankene? Eller medfører dette bare problemer eller unødvendig arbeid? Jeg heller mot at det er unødvendig, men tenkte jeg skulle skrive det her også nå når jeg først lager en tråd. Takk på forhånd!
Håper at alle medlemmene har hatt en fin helg nå!
Mvh
Velinga2002
Ja, det går vel an å olje inn veggen til fähuset om du vil det. Det vil nok gå med ganske mye olje.
Når det gjelder veggen du tenker å isolere; hvorfor det? Det er ingen mening med å isolere den veggen når det ser ut som at du har resten av låven, inkludert taket, uisolert. Det holder å sette opp en slags panel på innsiden så blir det vindtett, i det minste.
(Med forbehold om at 'fähus' og 'låve' kan hete noe annet på din dialekt.)
Alltid litt brydd når jeg oljer med den typen av olje på plass hvor det kan finnes luftig mtrl som om de vil seg ille selvantenne når linoljen oksiderer
Den oljen ser ut til å være noe vannblandet, burde ikke være noe større problem. Linolje på høvelflis føles verre.
Ja, det går vel an å olje inn veggen til fähuset om du vil det. Det vil nok gå med en del olje.
Når det gjelder veggen du tenker å isolere; hvorfor det? Det er ingen mening med å isolere den veggen når det ser ut som at du har resten av låven, inkludert taket, uisolert. Det holder å sette på en slags panel på innsiden så blir det vindtett, i det minste.
(Med forbehold om at 'fähus' og 'låve' kan hete noe annet på din dialekt.)
Håper du også har hatt en fin helg!
Jeg har tenkt å bygge et rom i fjøset så alt skal isoleres med unntak av tømmerveggen (for den ser kul ut). Var nok litt uklar. Har snakket med et par karer og parafin som jeg også kjøpte inn bør fungere bra. De bruker jo sånn i badstue og den er jo giftfri, selv ved høye temperaturer. Det finnes til og med "paraffinoljepreparat" som brukes for pasienter. Det er jo ikke legebrus vi snakker om... så ingen risiko for at jeg får i meg det. Er mest redd for at veggen skal råtne for den ikke puster, noe som muligens er tullete men gøy å få noen tips!
Fähus har jeg ikke hørt før. Man lærer noe nytt hver dag. Takk for du tok deg tid med innlegget. Du må gjerne gi input hvis du har noen synspunkt på parafinolje. Kommer til å begynne å olje snart!
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värr
kashieda skrev:
Den oljan ser ut att vara något vattenblandat, borde inte vara något större problem. Linolja på hyvelspån känns värre.
Vill mest få bort damm och träet är väldigt torrt! Bryr mig inte så mycket om vilken kulör oljan har. Som jsg skrivit till de andrs, parrafinolja används ju i bastu. Det är ju giftfritt och ser naturligt ut. Det bör väl funka?
Jeg hadde nok heller dratt på litt matt lakk på veggen.
Takk for tipset! Tenkte å bruke parrafinolje da den er giftfri og tåler høye temperaturer. Kanskje bygge en liten tørrbadstue der også.
Hva synes du?
Takk for at du tok deg tid til å svare, raveper!
Ha det fint
Jeg har tenkt å bygge et rom i låven så alt skal isoleres med unntak av tømmerveggen (for den ser kul ut). Var nok litt uklar. Har snakket med et par karer og parafin som jeg også har kjøpt bør fungere bra. De bruker jo sånn badstue og den er jo giftfri, selv ved høye temperaturer. Det finnes til og med "paraffinolje-preparat" som brukes for pasienter. Det er jo ikke legevodka vi snakker om... så ingen risiko for at jeg får i meg det. Er mest redd for at veggen skal råtne fordi den ikke puster, noe som antagelig er latterlig men gøy å få noen tips!
Fjøs har jeg ikke hørt før. Man lærer noe nytt hver dag. Takk for at du tok deg tid med innlegget. Du kan gjerne gi innspill om du har noen synspunkter på parafinolje. Kommer til å begynne å olje snart!
Litt terminologi først; fjøset er den delen av låven der dyrene bodde. Låven er området utenfor, der man håndterte neker med korn før. (Over fjøset ligger høylåven på rikssvensk, jeg bor i Småland så jeg oppbevarer høy på rännet i stedet.)
Hvor er det du skal bygge treningsstudioet ditt? Fjøset er helt klart mest praktisk, der har du allerede nokså tette vegger og et glatt betonggulv.
Paraffinolje fungerer sikkert, men det er en fossil produkt. Kokt linolje er vegetabilisk. Oljing av en tømmervegg med linolje gjør at risikoen for selvantenning av veggen er praktisk talt null.
Litt terminologi først; fähuset er den delen av låven der dyrene bodde. Logen er rommet utenfor, der man håndterte nek med korn før. (Over fähuset ligger høskullen på rikssvensk, jeg bor i Småland så jeg oppbevarer høy på rännet i stedet.)
Hvor skal du bygge ditt treningsrom? Fähuset er helt klart det mest praktiske, der har du allerede ganske tette vegger og et jevnt betonggulv. Paraffinoljefungerer sikkert, men det er et fossilt produkt. Kokt linolje er vegetabilsk. Oljer du en tømmervegg med linolje, er risikoen for at veggen skal selvantenne i prinsippet
Fähuset har for lavt tak for treningsrom. Logen har mye skråtak og lagrer mye rot der oppe. Fikset opp logen og fähuset. De hadde halvt falt sammen og fähuset hadde ikke blitt malt på 50+ år) Den delen av låven som er laftet:
står i "vanlige delen" av låven. Den bruker jeg ikke i det hele tatt da gulvet er skrap og låven er stor nok likevel. Det er et slikt gammelt lagt gulv som er bygget som en planke over en annen (ujevnt), tenk deg som slik man legger lekter mellom panel. Helt udugelig så den blir perfekt for mitt formål. Kanskje bygger jeg en liten tørrbadstue også. Paraffin brukes jo i badstuer og avgir ingen giftig damp og ser heller ikke ut til å være giftig ellers. Så passer nok bra selv om det er et "fossilt produkt", haha. Ringte en "ekspert" fyr som drev et stort maling/olje firma som var grei. Han sa: 1. Mal med paraffin, rikelig. 2. Tørk av det ekstra med en klut. 3. Hvis det er vanskelig å tørke av, skal jeg bruke litt balsamterpentin på kluten.
Nå vet jeg også hva fähus og loge betyr! Faktisk lurt på hva loge er. Så vet jeg hva "fäbojänta" betyr, hahaha.
Litt dårlig bilde, men ut fra min personlige smak ble det et godt resultat. Mobilen døde akkurat da jeg ble helt ferdig. Drar nok på et lag til med olje. Treverket sugde det opp ordentlig. Det var veldig tørt.
Oljingen var lett, men forberedelsene: ta bort spiker, planker og pinner som var opphengt, pusse noen overflater med sandpapir, men først og fremst børsting og trykkluft for å fjerne all skitt på veggen, spesielt i sprekkene der treverket var sprukket, tok en hel haug med tid.
Fikk et godt inntrykk av parafinolje. Ytterst liten lukt. Giftfri osv. Dette er bare min personlige mening. Jeg vet at alle har forskjellige meninger.
Etter neste oljing skal jeg bryte opp plankene (disse skal brukes til et vedskjul som jeg var tvunget til å rive da min far ikke rørte en arm uten å bare drikke øl, hahaha. RIP. Han ville nok ha vært veldig fornøyd.
Her er den 'bra' delen av gulvet:: ì
Det finnes små farlige hull man ramler igjennom her og der.
Skal ta og legge byggplast med grus og makadam oppå jorden, som diffusjonssperre.
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.