22.476 lest ·
57 svar
22k lest
57 svar
Er dette asbest?
Man brukte faktisk asbest i maling også. Det dere ikke innser er at asbest var ekstremt brukt.
https://www.youtube.com/watch?v=zWhmbaUTUD4
https://www.youtube.com/watch?v=zWhmbaUTUD4
Ta det med ro nå...med din innstilling så må det være utenkelig å ha med noe eldre enn -90-tallet å gjøre...raddforasbest skrev:Merk vel at jeg gir råd ut fra min egen tro. Jeg handler som jeg lærer bort.
Nå har du begynt å rive i buene også ser jeg.. jeg anbefaler deg virkelig å ta en prøve i det minste, hvis det er asbest så er det bare din egen innstilling til dette materialet som avgjør hva du gjør.
Det beste er såklart å ta kontakt med et saneringsfirma (som ikke jukser) og rive det bort. Alt annet er utenkelig etter min mening.
Har du barn så er det ditt forbannede ansvar.
det der med asbest er jo komplisert, man lurer jo på at det har blitt brukt i så mange materialer så lenge og overalt, folk har vel alltid renovert hus osv, hvorfor har ikke alle dødd?
Samme med bremseklosser, tenk alle som har skrudd på biler, hvorfor har ikke de dødd?
Virker som det er diffust dette med tall.
Asbest brytes jo ikke ned, så hvis de kjørte med bremseklosser med asbest i lenge og så bremset det, da flyr vel partiklene i luften, så altså har ingen asbest i luften forsvunnet?
Ja, noen ganger har man jo lurt på hva for materialer man holder på med, men ærlig talt, det er ikke gratis å sende inn prøver heller.
Man får håpe at man har hatt flaks rett og slett.
Samme med bremseklosser, tenk alle som har skrudd på biler, hvorfor har ikke de dødd?
Virker som det er diffust dette med tall.
Asbest brytes jo ikke ned, så hvis de kjørte med bremseklosser med asbest i lenge og så bremset det, da flyr vel partiklene i luften, så altså har ingen asbest i luften forsvunnet?
Ja, noen ganger har man jo lurt på hva for materialer man holder på med, men ærlig talt, det er ikke gratis å sende inn prøver heller.
Man får håpe at man har hatt flaks rett og slett.
Nå har jeg ikke lest hele tråden uten utgår fra første innlegg og bildet. I bøyer er det ikke uvanlig at det kan være asbest. Jeg ville ikke tatt noen sjanser, men heller håndtert det som man skal. Du får sanere selv. Jeg ville teipet inn bøyerne med tett plast veldig løst og deretter revet direkte i plasten. Sørg for god ventilasjon, bruk engangsoverall, tett bekledning og et ordentlig ansiktsfilter. Ikke et slikt hvitt som bare filtrerer murstein.
Angående hvor farlig asbest er så reagerer alle forskjellig.
Jeg kjenner flere som har fått helseproblemer av det t.o.m. Dødd av følgene
Jeg kjenner flere som har fått helseproblemer av det t.o.m. Dødd av følgene
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg har eternittak på sommerhytta, som jeg har oppholdt meg i hvert år siden 1970.
Og i 1983 tok jeg ned sidiplatene (=eternit = asbestsement) på mitt da daværende hus når jeg etterisolerte og satte opp trepanel. Vi forsøkte å kjøre sidiplatene til fyllingen, men naboene langs veien tok alt sammen som reserve til husene sine
Lurer på om jeg lever på lånt tid nå :eek:
Og i 1983 tok jeg ned sidiplatene (=eternit = asbestsement) på mitt da daværende hus når jeg etterisolerte og satte opp trepanel. Vi forsøkte å kjøre sidiplatene til fyllingen, men naboene langs veien tok alt sammen som reserve til husene sine
Lurer på om jeg lever på lånt tid nå :eek:
@raddforasbest
Jeg skrev i et tidligere innlegg at det er de tidligere eierne som har revet, og om du ser nøye, kan du også se at det er malt der det er revet i svingen. Male tror jeg ingen ville gjøre under pågående riving, i alle fall ikke jeg. Synes også vi bør holde barn og kraftuttrykk utenfor denne diskusjonen. Jeg har spurt om noen kan uttale seg sikkert ut fra bildet og har fått både saklig hjelp og råd om forsiktig håndtering fra kunnskapsrike medlemmer her på forumet. Og saneringsfirmaer kan være kjempebra, men min mening er at det finnes ting som med riktig utstyr og kunnskap gjøres like bra selv, uansett om det er asbest- eller annen sanering som er aktuell.
@alleandre: Takk for alle svar, veldig bra og lærerik hjelp! Vi kommer til å ta på oss vårt verneutstyr (vi har bra greier), pakke inn akkurat svingene i en kraftig plast og kappe rundt omkring når det er tid for det. Med hensyn til alle parametre vurderer jeg det som en både rasjonell og forsiktig løsning.
Jeg skrev i et tidligere innlegg at det er de tidligere eierne som har revet, og om du ser nøye, kan du også se at det er malt der det er revet i svingen. Male tror jeg ingen ville gjøre under pågående riving, i alle fall ikke jeg. Synes også vi bør holde barn og kraftuttrykk utenfor denne diskusjonen. Jeg har spurt om noen kan uttale seg sikkert ut fra bildet og har fått både saklig hjelp og råd om forsiktig håndtering fra kunnskapsrike medlemmer her på forumet. Og saneringsfirmaer kan være kjempebra, men min mening er at det finnes ting som med riktig utstyr og kunnskap gjøres like bra selv, uansett om det er asbest- eller annen sanering som er aktuell.
@alleandre: Takk for alle svar, veldig bra og lærerik hjelp! Vi kommer til å ta på oss vårt verneutstyr (vi har bra greier), pakke inn akkurat svingene i en kraftig plast og kappe rundt omkring når det er tid for det. Med hensyn til alle parametre vurderer jeg det som en både rasjonell og forsiktig løsning.
Ok, så bra, da kan du jo freestyle hvis du noen gang trenger å bli operert eller forsvart i rettssalen. Får vi se hvordan konsekvensene og logikken holder.Jesca skrev:@raddforasbest
Jeg skrev i et tidligere innlegg at det er tidligere eiere som har revet, og hvis du ser nøye så ser du også at det er malt der det er revet i svingen. Male tror jeg ingen ville gjort under pågående riving, i alle fall ikke jeg. Synes også vi bør holde barn og kraftuttrykk utenfor denne diskusjonen. Jeg har spurt om noen kan uttale seg sikkert ut fra bildet, og har fått både saklig hjelp og råd om forsiktig håndtering fra kunnskapsrike medlemmer her på forumet. Og saneringsfirmaer kan være kjempebra, men min mening er at det finnes ting som med riktig utstyr og kunnskap kan gjøres like bra selv, uansett om det er asbest- eller annen sanering som er aktuelt.
@alleandre: Takk for alle svar, veldig bra og lærerik hjelp! Vi kommer til å ta på oss vår beskyttelsesutstyr (vi har bra saker), pakke inn akkurat svingene i en kraftig plast og kappe rundt når det er tid for det. Med hensyn til alle parametere vurderer jeg det som en både rasjonell og forsiktig løsning.
¨Mattias Axelsson skrev:
Jeg vil ikke motsi deg, men er du helt sikker på at du kjenner FLERE?
Jeg har min bakgrunn fra en industri som var en storbruker av asbest en gang i tiden, men som også var de første til å slutte med det. Jeg var delaktig i store og kontinuerlige helseutredninger på de eldre kolleger som hadde vært i kontakt med nettopp asbest, men har til tross for dette ikke møtt mange som har fått helseproblemer. Derfor lurer jeg litt, for det er ikke så vanlig tross alt.
Ja, flere der årsaken angis å være asbest. Også vi gjorde kontinuerlige helsekontroller fordi vi jobbet med sanering og først og fremst asbest.
