Hei. Jeg trenger deres tanker angående mitt kommende kjøkkenprosjekt. (Se bildet, åpning mellom de røde strekene.)
Vi har tenkt å åpne opp en 160 cm bred åpning i vår bærende hjertesøyle.
Fakta om huset:
1,5 etasjes villa bygget 1970. Loftet er innredet og taket består av betongtakstein med en takvinkel på 45 grader. Vi bor i Härryda kommune med en snølast på 1,5. Huset er 8 meter bredt. Veggen står i midten av huset i underetasjen, det blir 2 stk gulvdragere som havner over åpningen.
Jeg er klar over at en bygningsingeniør skal regne på det, men det er interessant å forstå det selv. Når jeg legger inn verdiene i en tabell får jeg følgende (se bilde)
Limtredrager 270x56. Mitt ønske er lavest mulig drager, og jeg ser da mot stålbjelke, men her blir det vanskeligere.
SPØRSMÅL 1. Kan mine beregninger stemme?
SPØRSMÅL 2. Hvilken dimensjon på stålbjelken ville tilsvare min limtredrager? En god beregningsmodell på dette kan jeg ikke finne.
Hvis man skal fjerne en vegg, handler det ikke bare om å beregne hvilken bjelke og søyle man skal bruke, men man må også vite om det som finnes under nåværende gulv, altså der du kommer til å plassere søylene, tåler å bære lasten som etterpå blir punktlaster som tar opp lasten for hele den fjernede veggen inklusiv egenvekt av bjelken.
Hva har du under gulvet i huset? Plate på mark eller kjeller?
Nå er jeg ingen ekspert på å regne selv, men slik jeg gjorde da jeg skulle ta ned en vegg, så brukte jeg det samme beregningsprogrammet som du har brukt, og resultatene i det stemmer trolig. Huset mitt har ikke rast ennå
Ditt resultat på en limtrebjelke som er 56 x 270 kunne ifølge en gigantisk utregning standardmessig erstattes av:
IPE-140
HEA-120
HEB-120
Det du kanskje ikke tenker på i ditt tilfelle er at du må ha søyler/stolper som bærer opp bjelken. Ditt åpningsmål blir da ikke 1,6 meter, for hva setter du da bjelken på? Antar at du vil få inn en bjelke slik at du får åpent hele veien fra den røde linjen lengst til høyre, og hele veien slik som det er åpent i dagens situasjon til venstre - eller tenker du å bygge igjen døråpningen som er der i dag?
Om du vil ha en mindre høy bjelke, kan du jo alltid gå opp i dimensjon og velge en som er 90 eller 115 mm i stedet.
Takk for svaret!
Under gulvet er det en støpt plate som pelarene vil hvile på så det vil bli stabilt. Jeg vil helt riktig bygge igjen de nåværende åpningene, for å få større vegg i kjøkkenet, og benytter da anledningen til å sette stolpene/støttene på riktig sted for bjelken.
En bygningsingeniør inkl. byggeanmeldelse kan godt koste deg sånn cirka 20 000 kr, og da er ikke arbeid og materialer inkludert.
Selv om det er en støpt plate må man beregne slik at den tåler lasten korrekt og ikke sprekker akkurat der søylene kommer.
Hadde det vært mitt hus, ja da hadde jeg trolig satt opp en limtrebjelke samt to søyler i tre. Du bør kunne fjerne overliggeren i regelverket som nå finnes i veggen du vil fjerne for å redusere byggehøyden litt. Eller kanskje du kan presse opp bjelken enda høyere opp!
Ikke glem støtter før du sager og pass på at bjelken ligger helt opp og ikke glipper!
I beregningen du har gjort får du vel flere forslag på dimensjon av bjelker? Velger du en bredere bjelke kan du jo også redusere høyden på bjelken.
90 x 180 er et annet alternativ, og da sparer du jo en hel del på høyden. Stolpene finnes dessuten i 90 x 90 så opplegget blir ingen problem.
Ja absolutt, jeg forstår hva du mener. Årsaken til at jeg beregner den bjelkedimensjonen er at jeg har en slik liggende.
Jeg har også sett på hvordan nabohusene (som er bygget på samme måte) har løst åpninger i hjørneveggen.
Noen har bare spikret på en lekt til og tatt bort veggen!? Andre har lagt opp limtrebjelke med, ifølge mine beregninger, altfor liten dimensjon og bare spikret på en lekt på en gammel lekt som bjelken hviler på. Men jeg har tenkt å gjøre det riktig fra starten av.
Men da så. Bruk da din bjelke, for den fungerer jo!
Folk river vegger hit og dit uten å ha peiling på hva det innebærer for huset. Men tro meg.. Du vil ikke gjøre feil og få en setning i hele huset, så derfor er det bedre å sette en bjelke samt søyle så kan du sove godt om natten
Deretter kan man vel også si at fordi beregningsprogrammet du har brukt sier at søylen skal være 90x90, så er det ikke slik at det er eneste utvei på søyle. Det er mulig å bygge søyler på mange måter. Utnyttelsesgraden på selve søylen som er 90x90 for din avveksling blir ca 22%, hvilket altså tyder på at en 90x90 kan sees som en overdimensjonert søyle. Men akkurat i limtre så finnes det ikke mindre dimensjon på søyler, og derfor anbefales altså en 90x90. Mange bygger søyler ved å skru sammen to litt enklere lekter, typ 2 stk 45x70, hvilket sannsynligvis rekker for din del også, spesielt om den også forankres i annen lekt i veggen (da får du jo enda en som holder).
Det du må være nøye med er dog å sørge for at bjelken ikke kan bevege seg sidelengs så det kollapser, men at den blir der den skal være.
Litt sport ville det ellers være å bygge en egen samvirkebjelke av kryssfiner og eksisterende bjelker. Da ville man teoretisk sett kunne fullføre bjelke og søyle uten å måtte stive av og rive veggen først. Krever dog litt mer beregningsarbeid, men da får man i hvert fall en bjelke som ingen andre har