JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Vi skisserer på en ombygning av kjelleren i vårt 30-tallshus (kjeller + 1 plan) og en av ideene vi har innebærer å lage to hull i hjerteveggen for dører i henhold til bildet nedenfor.
Er ikke ute etter superkonkrete svar, men mer interessert i om ideen i det hele tatt er gjennomførbar og i så fall vil vi kontakte konstruktør for detaljerte beregninger.
Det jeg tenker er at det burde ikke være noen problemer å avveksle åpningene med en eller annen form for bjelke, men siden jeg langt fra er ekspert på området så kanskje det finnes ting som kompliserer det hele?
Er ikke ute etter superkonkrete svar, men mer interessert i om ideen i det hele tatt er gjennomførbar og i så fall vil vi kontakte konstruktør for detaljerte beregninger.
Det jeg tenker er at det burde ikke være noen problemer å avveksle åpningene med en eller annen form for bjelke, men siden jeg langt fra er ekspert på området så kanskje det finnes ting som kompliserer det hele?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 innlegg
Det er sikkert gjennomførbart. Men hvis ikke annet så kompliseres det jo av alle rørene som går der.
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Ja rørene må fjernes, har tenkt å grave ut kjelleren samtidig og vurderer å legge så mye som mulig av den eksisterende rørleggingen i gulvet. Det har blitt bygget og bygget om mange ganger siden 30-tallet, og mange av rørene er tette blindveier som ikke lenger brukes, men ingen orket å rydde opp dette i lageret av forståelige grunner.H hempularen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om det er et 30-tallshus tror jeg at risikoen er stor for at bæreveggen består av plass-støpt armert betong. Det er ikke nok med understøtting med stålbjelke, men de nye veggkantene bør også forsterkes. Du må ta hjelp av en kompetent konstruktør. Å la en betongsagfører skjære ut hullene (best er å bare lage et stort hull) er den enkleste delen.
Skal du bryte opp gulvene i kjelleren, må du ikke grave dypere enn underkanten på de fundamentene som yttervegger og bærevegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
Skal du bryte opp gulvene i kjelleren, må du ikke grave dypere enn underkanten på de fundamentene som yttervegger og bærevegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Takk for innspill! Ja, tanken er å sette bort jobben i sin helhet til et firma siden vi selv ikke har tid og kompetanse som kreves for så store inngrep som vi planlegger. Vi bor i et "egnahemsområde" med mange lignende hus, så det finnes et antall firmaer som tidligere har gjort lignende arbeider hos andre i området som vi tenkte å bruke.J justusandersson skrev:Om det er et 30-tallshus tror jeg at risikoen er stor for at hjertveggen består av plass-støpt armert betong. Det er da ikke nok med avveksling med stålbjelke, men de nye veggkantene bør også forsterkes. Du må ta hjelp av en kompetent konstruktør. Å la en betongsager ta opp hullene (best er å bare lage et stort hull) er den enkleste biten.
Skal du slå opp gulvene i kjelleren, må du ikke grave dypere enn underkanten på sålene som yttervegger og hjertvegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Har faktisk noe så uvanlig som litt bilder på når husene ble bygget https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/2e/2e7273a7-2b51-4974-800b-db1ee2d41db1.jpg og der synes jeg å skimte muring, men jeg er som sagt langt ifra ekspert på dette. Dog synes jo ikke selve hjerteveggen på bildet.J justusandersson skrev:Om det er et 30-tallshus tror jeg at risikoen er stor for at hjerteveggen består av plasstøpt armert betong. Det holder da ikke med avveksling med stålbjelke uten at de nye veggkantene også bør forsterkes. Du må ta hjelp av en kompetent konstruktør. Å la en betongsager ta opp hullene (best er å bare gjøre ett stort hull) er den enkleste biten.
Skal du slå opp gulvene i kjelleren, får du ikke grave dypere enn underkanten påde såler som yttervegger og hjertevegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kjellerveggene er murt med betonghullstein og sikkert også i hjerteveggen. Det letter betydelig. Det jeg sa om gulvet gjelder fortsatt.
JanneJanne123
Huseier
· Stockholm
· 2 911 innlegg
JanneJanne123
Huseier
- Stockholm
- 2.911 innlegg
Gulvet ja det var en tynn skive betong, maks 30 mm mens selve klossen som veggen står på var solid. Gikk ut ca 100-150 mm og var nærmere 300 mm høy om jeg husker rett. (bilte bort gulvet når jeg byttet avløpsrør på badet og også når ny stamme ble laget til kjøkkenet). Under var det mest ren sand.
Jeg har laget en åpning i hjertevegg i kjelleren min. Hadde noen som regnet på det så klart. Inn med en stålbjelke og jeg brukte også ekspanderende mørtel for å presse bjelken opp mot taket. Betonghullstein i alle vegger. Lykke til!
Klikk her for å svare


