JanneJanne123
Vi skisserer på en ombygning av kjelleren i vårt 30-tallshus (kjeller + 1 plan) og en av ideene vi har innebærer å lage to hull i hjerteveggen for dører i henhold til bildet nedenfor.

Er ikke ute etter superkonkrete svar, men mer interessert i om ideen i det hele tatt er gjennomførbar og i så fall vil vi kontakte konstruktør for detaljerte beregninger.

Det jeg tenker er at det burde ikke være noen problemer å avveksle åpningene med en eller annen form for bjelke, men siden jeg langt fra er ekspert på området så kanskje det finnes ting som kompliserer det hele?
 
  • Kjellerrom med esker og stige, skisse av to røde døråpninger i hjørne av veggen.
Det er sikkert gjennomførbart. Men hvis ikke annet så kompliseres det jo av alle rørene som går der.
 
  • Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
H hempularen skrev:
Det er sikkert mulig. Men hvis ikke annet så kompliseres det jo av alle rørene som går der.
Ja rørene må fjernes, har tenkt å grave ut kjelleren samtidig og vurderer å legge så mye som mulig av den eksisterende rørleggingen i gulvet. Det har blitt bygget og bygget om mange ganger siden 30-tallet, og mange av rørene er tette blindveier som ikke lenger brukes, men ingen orket å rydde opp dette i lageret av forståelige grunner.
 
Om det er et 30-tallshus tror jeg at risikoen er stor for at bæreveggen består av plass-støpt armert betong. Det er ikke nok med understøtting med stålbjelke, men de nye veggkantene bør også forsterkes. Du må ta hjelp av en kompetent konstruktør. Å la en betongsagfører skjære ut hullene (best er å bare lage et stort hull) er den enkleste delen.

Skal du bryte opp gulvene i kjelleren, må du ikke grave dypere enn underkanten på de fundamentene som yttervegger og bærevegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
 
  • Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
J justusandersson skrev:
Om det er et 30-tallshus tror jeg at risikoen er stor for at hjertveggen består av plass-støpt armert betong. Det er da ikke nok med avveksling med stålbjelke, men de nye veggkantene bør også forsterkes. Du må ta hjelp av en kompetent konstruktør. Å la en betongsager ta opp hullene (best er å bare lage et stort hull) er den enkleste biten.

Skal du slå opp gulvene i kjelleren, må du ikke grave dypere enn underkanten på sålene som yttervegger og hjertvegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
Takk for innspill! Ja, tanken er å sette bort jobben i sin helhet til et firma siden vi selv ikke har tid og kompetanse som kreves for så store inngrep som vi planlegger. Vi bor i et "egnahemsområde" med mange lignende hus, så det finnes et antall firmaer som tidligere har gjort lignende arbeider hos andre i området som vi tenkte å bruke.
 
JanneJanne123
J justusandersson skrev:
Om det er et 30-tallshus tror jeg at risikoen er stor for at hjerteveggen består av plasstøpt armert betong. Det holder da ikke med avveksling med stålbjelke uten at de nye veggkantene også bør forsterkes. Du må ta hjelp av en kompetent konstruktør. Å la en betongsager ta opp hullene (best er å bare gjøre ett stort hull) er den enkleste biten.

Skal du slå opp gulvene i kjelleren, får du ikke grave dypere enn underkanten påde såler som yttervegger og hjertevegg står på. Også her er det bra med en kompetent rådgiver.
Har faktisk noe så uvanlig som litt bilder på når husene ble bygget https://stockholmskallan.stockholm.se/skblobs/2e/2e7273a7-2b51-4974-800b-db1ee2d41db1.jpg og der synes jeg å skimte muring, men jeg er som sagt langt ifra ekspert på dette. Dog synes jo ikke selve hjerteveggen på bildet.
 
Egnehemsområde skriver du, snakker vi Nordre Ångby eller Enskede? Har selv hatt hus akkurat i Ångby og der var kjellerveggene murt med hullstein med null armering.
 
  • Liker
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Kjellerveggene er murt med betonghullstein og sikkert også i hjerteveggen. Det letter betydelig. Det jeg sa om gulvet gjelder fortsatt.
 
  • Liker
JanneJanne123 og 1 annen
  • Laddar…
JanneJanne123
Mazen Mazen skrev:
Egnahemsområde skriver du, pratar vi Norra Ängby el Enskede? Har selv hatt hus akkurat i Ängby og der var kjellerveggene murt med hullstein uten noen armering.
Stemmer, vi bor i Norra Ängby. Men så bra, da vet du jo virkelig hva du snakker om :D
 
  • Liker
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Gulvet ja det var en tynn skive betong, maks 30 mm mens selve klossen som veggen står på var solid. Gikk ut ca 100-150 mm og var nærmere 300 mm høy om jeg husker rett. (bilte bort gulvet når jeg byttet avløpsrør på badet og også når ny stamme ble laget til kjøkkenet). Under var det mest ren sand.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Stemmer, vi bor i Norra Ängby. Men så bra, da vet du jo virkelig hva du snakker om :D
Kult. Hvilken gate?
 
JanneJanne123
Mazen Mazen skrev:
Kult. Hvilken gate?
Hildebrandsvägen. Hvor bodde du?
 
Runsavägen så ikke så langt ifra.
 
Jeg har laget en åpning i hjertevegg i kjelleren min. Hadde noen som regnet på det så klart. Inn med en stålbjelke og jeg brukte også ekspanderende mørtel for å presse bjelken opp mot taket. Betonghullstein i alle vegger. Lykke til!
 
  • Liker
Mazen og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

JanneJanne123
Oppdatering: Det gikk!

En renovert kjeller med eksponerte ledninger og rør, samt forsterket betonggulv. Deler av veggene er uferdige med gips og isolasjon synlig.
 
  • Liker
pjgb og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.