2.084 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Åpning i bærende hjertevegg. Kan jeg regne slik?
Hei alle.
Sitter og regner på en åpning i en bærende hjertemur av Leca i kommende kjelleren.
Det jeg prøver å finne ut er om en Lecabjelke er tilstrekkelig å ha over en åpning.
Åpningen er 1800 mm
Lecabjelken som er av type 200x200x2400 mm har en tillatt last på langtidsnedbøyning på 11 kN/meter
Laster per meter har jeg regnet slik. (CC er 600 mm på bjelkelaget i etasjen over. (Ingen taklaster går ned i hjertemuren)
Inndata:
Egenvekt bjelkelag 0,85 kN/m2
Nyttelast bjelkelag 2,5 kN/m2 (kjøkken/stue uten innervegger)
Lasten per bjelke kN/meter: (OBS enhet)
Av egenvekt 0,6x0,85 = 0,51 kN/meter
Av nyttelast 0,6x2,5 = 1,5 kN/meter
Total last 1,5+0,51 = 2,01 kN/meter
Bjelken tåler 11 kN/meter ved spennvidde på 1800 mm
Da burde jeg være skikkelig trygg. Med en faktor over 5
Hvis man kan regne som jeg har gjort?
Der kommer dere inn.
Kommentarer? Har jeg regnet riktig?
Takk!
Sitter og regner på en åpning i en bærende hjertemur av Leca i kommende kjelleren.
Det jeg prøver å finne ut er om en Lecabjelke er tilstrekkelig å ha over en åpning.
Åpningen er 1800 mm
Lecabjelken som er av type 200x200x2400 mm har en tillatt last på langtidsnedbøyning på 11 kN/meter
Laster per meter har jeg regnet slik. (CC er 600 mm på bjelkelaget i etasjen over. (Ingen taklaster går ned i hjertemuren)
Inndata:
Egenvekt bjelkelag 0,85 kN/m2
Nyttelast bjelkelag 2,5 kN/m2 (kjøkken/stue uten innervegger)
Lasten per bjelke kN/meter: (OBS enhet)
Av egenvekt 0,6x0,85 = 0,51 kN/meter
Av nyttelast 0,6x2,5 = 1,5 kN/meter
Total last 1,5+0,51 = 2,01 kN/meter
Bjelken tåler 11 kN/meter ved spennvidde på 1800 mm
Da burde jeg være skikkelig trygg. Med en faktor over 5
Hvis man kan regne som jeg har gjort?
Der kommer dere inn.
Kommentarer? Har jeg regnet riktig?
Takk!
Hei
Du har regnet på en aspekt av 3.
og tror at den er feil og uten bilde blir det vanskelig.
legger ved en enkel skisse på hvordan man overfører en flate til en bjelke.Vis vedlegget ladda upp.pdf
total last blir flaten i mitt tilfelle 3x1,8 = 5,4 kvm. belastning på bjelken er fast + nyttig last
fast er ca 50kg / m2 og fri ca 200kg/m2 dette gir 2,5kN/m2 og det ganger flaten blir 2,5 x 5,4 = 13.5 kN
Når man har all last så frilegger man bjelken og legger inn de laster man har.
kastet inn litt verdier i et beregningsprogram for trebjelker, og har man en limtre 115x180 så utnytter man den til 36%. så sammenlign din leca bjelke med en limtre i bøyestyrke.Vis vedlegget ladda upp.pdf
så må dine opplegg tåle ca 1,2 tonn / stk. og det som oppleggene står på må tåle en del.
håper det hjalp en del
Du har regnet på en aspekt av 3.
og tror at den er feil og uten bilde blir det vanskelig.
legger ved en enkel skisse på hvordan man overfører en flate til en bjelke.Vis vedlegget ladda upp.pdf
total last blir flaten i mitt tilfelle 3x1,8 = 5,4 kvm. belastning på bjelken er fast + nyttig last
fast er ca 50kg / m2 og fri ca 200kg/m2 dette gir 2,5kN/m2 og det ganger flaten blir 2,5 x 5,4 = 13.5 kN
Når man har all last så frilegger man bjelken og legger inn de laster man har.
kastet inn litt verdier i et beregningsprogram for trebjelker, og har man en limtre 115x180 så utnytter man den til 36%. så sammenlign din leca bjelke med en limtre i bøyestyrke.Vis vedlegget ladda upp.pdf
så må dine opplegg tåle ca 1,2 tonn / stk. og det som oppleggene står på må tåle en del.
håper det hjalp en del
Tusen takk for eksemplet! Var redd for at det ikke var så enkelt som min regnemetode 
Skal se over beregningen din og regne om med en skisse.
Takk!
Skal se over beregningen din og regne om med en skisse.
Takk!
Klikk her for å svare