Som overskriften angir så skal vi åpne opp et vindu og sette inn en verandadør. Vinduet er i dag 120x130 (bxh) og det er tenkt å sage ut ned til gulv så verandadøren blir 120x240. Huset er bygget -23, mursteinsstamme, veggtykkelse ca 35 cm.

Spørsmålet er om vi trenger å sette inn en bjelke over den fremtidige verandadøren?

Samt om noen vet hva hulltakingen omtrent kan komme på. Huset ligger i Malmö.
 
Ola78
Om du bare skal sette inn en verandadør som er like bred som nåværende vindu burde du ikke trenge å forsterke over, dette er rimeligvis allerede gjort i så fall i og med at du har vinduet der.
 
Ja du bør avrette over døren om det mangler avretting for vinduet. Enklest og billigst er med vinkeljern som blir synlig eller skjult flattjern. Hva åpningen koster kan jeg dessverre ikke svare på.
 
Er det på gavlen eller langsiden?
 
Det er på en gavl.
 
Har det ikke vært noen bjelke over når det har vært vindu ser jeg ikke hvorfor man skulle trenge en om man ikke utvider mer uten bare skjærer ut nedover. Dessuten har du ikke samme last på en gavl som på en langside. På en gavl kan man normalt sett ta opp hull uten å forsterke (iallfall på trehus med trefasade). Nå er jeg ingen proff så vent gjerne til noen mer kunnskapsrik kan bekrefte det jeg nå har skrevet :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.