God kveld,
Kanskje et av de vanligere spørsmålene på forumet: Kan jeg åpne opp veggen mellom kjøkken og gang (se byggesaksplan)?
Rekkehus fra -77, skråtak, to etasjer.
Som jeg ser det er det helt greit, men vil gjerne få tilbakemelding. Veggen går parallelt med husets lengderetning, består av 2 stk. 45x45-lekter med isolasjon i mellom og gips på hver side, totalt 120 mm. De bærende veggene er trolig de vinkelrette som går ned på betongbalkene/søyler i krypkjelleren (se tegning).
Takk på forhånd!
Kanskje et av de vanligere spørsmålene på forumet: Kan jeg åpne opp veggen mellom kjøkken og gang (se byggesaksplan)?
Rekkehus fra -77, skråtak, to etasjer.
Som jeg ser det er det helt greit, men vil gjerne få tilbakemelding. Veggen går parallelt med husets lengderetning, består av 2 stk. 45x45-lekter med isolasjon i mellom og gips på hver side, totalt 120 mm. De bærende veggene er trolig de vinkelrette som går ned på betongbalkene/søyler i krypkjelleren (se tegning).
Takk på forhånd!
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Nei, den veggen kan neppe være bærende.
Nei, den veggen kan neppe være bærende.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er enig med @Magnus E K, det er en forsterkning for å kunne henge opp ting.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Umulig å kommentere nærmere uten detaljerte tegninger. Trolig er det resultatet av et byggesystem. I et stedbygd hus ville man aldri gjort slik.
Ditt rekkehus er et modulhus som har blitt produsert i 4 deler, to "klosser" i første etasje og to klosser oppe. Veggen du har åpnet har doble bjelker akkurat fordi det er skjøten mellom modulene. I gangen oppe og i stuen nede har du en "dekkeplanke" på samme sted. Samme på balkongen din, det er skjøt mellom modulene derfor doble bjelker.
Jeg har vokst opp i et likt rekkehus bare speilvendt mot ditt, i området var det flere som hadde åpnet opp mellom kjøkken og gang enn som hadde beholdt originalveggen.
Jeg har vokst opp i et likt rekkehus bare speilvendt mot ditt, i området var det flere som hadde åpnet opp mellom kjøkken og gang enn som hadde beholdt originalveggen.
Interessant! Takk for spennende info, settes svært pris på!M Mr.fluff skrev:Ditt rekkehus er et modulhus som har blitt produsert i 4 biter, to "blokker" i underetasjen og to blokker oppe. Veggen du har åpnet har doble stendere nettopp fordi det er skjøten mellom modulene. I gangen oppe og i stuen nede har du en "dekkplanke" på samme sted.
Det samme på din balkong, det er skjøt mellom modulene derfor doble stendere.
Jeg har vokst opp i et likt rekkehus bare speilvendt mot ditt, i området så var det flere som hadde åpnet opp mellom kjøkken og gang enn som hadde originalveggen.
Jeg har også bodd i et rekkehus bygget på denne måten, av fire moduler som er bygget på fabrikk og fraktet til stedet på lastebil, og den veggen du har åpnet har nettopp stendere av 2x2 og plate på den ene modulen og tilsvarende på den andre. Øvrige vegger i huset var bygd med stendere av 2x3 med plater på hver side. Det vi kunne merke var at mellom husmodulene hadde de satt en skumgummiforing i høyde med underetasjens bjelkelag, som i prinsippet var borte på vårt hus. Det resulterte i trekk mellom modulene, som en skorsteinseffekt fra krypkjelleren og opp til yttertaket, og veldig kalde gulv i hall og kjøkken samt i to soverom i overetasjen. Når jeg åpnet opp og fylte med skum mellom modulene ble det bedre.
En annen effekt av det i vårt hus var at fuktigheten fra krypkjelleren påvirket platene i andre etasje så de svulmet på innsiden av veggen. Siden det var en svak stender uten mothold fra den andre veggens stender, buet veggene mellom hver skjøt. Det vi gjorde var å åpne et lite hull ved hver stender (når vi skulle tapetsere om) og presset stenderne fra hverandre (2x2-ene) og satte en kloss imellom for å få det stumt. Så sparklet jeg opp det som gjenstod av bueformen og satte renoveringsgips utenpå.
Vi hadde også litt problemer med bevegelser i veggen i hallen i overetasjen mellom hvert soverom hvor en generalskjøt fantes, og tapetet skrumpet seg – der gjorde vi også om ved å åpne opp, feste stenderne bedre sammen og deretter sette nytt gips på hele veggen.
En annen effekt av det i vårt hus var at fuktigheten fra krypkjelleren påvirket platene i andre etasje så de svulmet på innsiden av veggen. Siden det var en svak stender uten mothold fra den andre veggens stender, buet veggene mellom hver skjøt. Det vi gjorde var å åpne et lite hull ved hver stender (når vi skulle tapetsere om) og presset stenderne fra hverandre (2x2-ene) og satte en kloss imellom for å få det stumt. Så sparklet jeg opp det som gjenstod av bueformen og satte renoveringsgips utenpå.
Vi hadde også litt problemer med bevegelser i veggen i hallen i overetasjen mellom hvert soverom hvor en generalskjøt fantes, og tapetet skrumpet seg – der gjorde vi også om ved å åpne opp, feste stenderne bedre sammen og deretter sette nytt gips på hele veggen.
Klikk her for å svare