Har et hus bygget på 50-tallet vi skal renovere overetasjen og da tenkte vi at hvorfor ikke åpne opp til mønet og få det litt mer luftig. Isoleringen i dag består av kutterspon eller lignende. Hvordan løser man det med luftespalte, isolasjon osv. Forstår at takstoler ikke var laget for å vises når de ble laget men det ser jeg ikke som største problemet. Takknemlig for informasjon og visdomsord.

/Ecke

Jeg antar at dere har et vanlig 1 1/2-plans hus på ca 115 kvm boareal. Et slikt hus har en rammekonstruksjon. De delene som kan se stygge ut er de s.k. hanebjelkene. Det er mulig å bytte dem ut til vakrere og mer elegante varianter.

Når det gjelder å isolere langs yttertaket, finnes det to varianter avhengig av hvordan taktekningen er gjort. Hvis yttertaket er dekket med underlagspapp, må dere ordne en luftspalte på et par cm langs innsiden av takbordene. Luftspalten skal ha ventilasjonsåpninger ved takfoten og helst også ved mønet. Den enkleste måten å ordne det sistnevnte på er å sette ventiler øverst på gavlspissene og ikke gå helt opp med isolasjonen, slik at det dannes en liten ventilasjonskanal. Den andre varianten er at yttertakets tettesjikt består av en diffusjonsåpen duk (mindre vanlig, men i sterk vekst). Da kan dere droppe luftspalten og få et mer kompakt tak.

Uavhengig av metode bør isolasjonens innside dekkes med en diffusjonstett plastfolie. Hvor mye isolasjon dere bør få plass til, er en avveiningsspørsmål. Å gå opp til dagens nybyggingsstandard er ikke rimelig, og heller ikke motivert med tanke på at husets andre deler holder et mye lavere nivå. Det går an å regne seg frem til hva som er optimalt.

Ja, 1.5 plans hus, det er papp under taksteinene, da blir det luftspalte som gjelder. Hvor mye isolasjon bør man ha? Ville det blitt slik om man går gjennom konstruksjonen:
Råspont i yttertak
Luftspalte
Isolasjon
Vindsperre?
Glespanel
Gips/innendørspanel

/Ecke

Det bør være et diffusjonstett sjikt (f.eks plastfolie) ikke vindsperre. Når det gjelder tykkelse på isolasjonen tror jeg at rundt 200 mm kan være passende. Husets yttervegger har bare 100 mm mineralull. Å gå opp til 300 mm gir bare en marginal forbedring av husets samlede u-verdi som ikke står i forhold til et betydelig merarbeid.

Huset er bygget i betonghulstein og lettbetong/blåbetong i vegger. Har ingen lufting i takfoten som det ser ut i dag. Uten bare en på hver side høyt opp på gavlspissen i det rommet ovenfor innertaket. Hvordan skulle man løse lufting i takfoten bore gjennom veggen og inn i fremtidig luftspalte? Eller typ en muggstopper oppe og nede i hvert rom?

Man kanskje kan bruke kattvindene som ventilasjonskanaler via gavlventiler? Legg gjerne ut tegninger.

Ja kattvind er det på hver side, du mener da at man skulle ha en åpning i underkant i hvert rom gjennom isolasjonen til kattvinden og oppe ved mønetyp en muggstopper eller hva de heter, vet ikke om jeg har noen tegning på dagens takkonstruksjon. Kattvinden i dag er ingen ventilasjon i det hele tatt, kun i rommet mellom innertak og møne.

E Ecke16 skrev:
man skulle ha en öppning i nerkant i varje fack
Ja, og tilsvarende høyest opp til en liten luftkanal.

Var oppe og så på takstolene i dag har jo eldre dimensjoner ca 140x75 trenger man så mye som 200mm isolasjon? For å få til det med luftespalte må man jo bygge på nesten en desimeter, føles som det stjeler mye da...

Det burde være 75x150 fordi man brukte ekte tommemål når det gjelder tverrsnitt på den tiden.

Ingen tvinger deg til å ha tykkere isolasjon enn hva du får plass til. Hvis du har 150 mm sagflis eller kutterspån i dag, så tilsvarer det ca 75 mm mineralull. Det meste du kan sette der blir altså en forbedring. Luftspalten bør være ca 25 mm høy.

Takk for svar, da har jeg litt kjøtt på bena. Og litt å tenke på.

/Ecke

Luftspalten går det bra å gjøre den av typen strølekt samt en oljeherdet board eller bare en hard board?

Ja, sløyfer blir kjempebra. Du trenger ikke bruke oljeherdet board men det fungerer selvfølgelig.

Vekker gamle tråd. Kommet til skudd nå og river overetasjen. Tenker å isolere mellom takstolene med iCell plater 120mm pluss luftspalte er hva jeg får plass med uten å måtte bygge ned innertaket. Hvordan presterer en sånn plate sammenlignet med for eksempel glassull 120mm? Et spørsmål til, kommer nå til å isolere hele veien ned til veggene hvordan skal man gjøre med lufting i fagene, vil være i kontakt med eksisterende møneventil i hver ende av huset, men trenger jeg slippe inn luft i nederkant av hvert fag også?

/Ecke16

E Ecke16 skrev:
Vekker gammel tråd. Kommet til skudd nå og river overetasjen. Tenker å isolere mellom takstolene med iCell plater 120mm pluss luftspalte er hva jeg får plass med uten å måtte bygge ned innertaket. Hvordan presterer en slik plate sammenlignet for eksempel med glassull 120mm? Et spørsmål til, skal nå isolere hele veien ned til veggene, hvordan skal man gjøre med lufting i sjaktene, vil være i kontakt med eksisterende møneventil i hver ende av huset, men trenger jeg slippe inn luft i nedkant av hver sjakt med?

/Ecke16
Jeg vekker din gamle tråd igjen og lurer på hvordan det har gått, og om du har bilder da det høres veldig interessant ut, pluss at vi vurderer det samme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.