Vi skal åpne opp i et rom, et lite garderobeområde skal bli en del av rommet. Der har tidligere vært en dør som vi nå har fjernet karmen til og begynt å åpne opp.

Da så vi at bjelken øverst ligger "nedenfor" taket så det blir nivåforskjell.

Kan man sage bjelken i taket akkurat der vi skal åpne opp? (Rød) Samme med bjelken til venstre mot ytterveggen, den burde vi kunne fjerne uten problemer, ikke sant? (Blå) Og bjelken til høyre vil vi flytte ut der gipsen slutter og sage den i gulvet. (Grønn)

• En åpen veggkonstruksjon med reglar merket i rødt, blått, og grønt. Demontert listverk og isolasjon synlig. Byggavfall på gulvet.
  • Åpning i vegg etter fjerning av dørkarm, viser trestendere og gul isolasjon i en tidligere garderobe, delvis avslørt gipstak.
Mats-S
Svar JA på alle tre spørsmålene, de har ingen funksjon om dere river døren mm.

Mats-S Mats-S skrev:
Svar JA på all tre spørsmålene, de har ingen funksjon om dere river døren mm.
Det er ikke den øvre reglen som er satt for dørenes karm, men den som ligger ovenfor jeg mener.

J Jennie Blomqwist skrev:
Det er ikke den øvre regelen som er satt for dørens karm, men den som ligger ovenfor jeg mener.
Den øverste regelen ville ikke jeg røre, den får dere kle inn.

C Chefred skrev:
Den øverste regelen ville jeg ikke røre, den må dere kle inn.
Okei, hvorfor tenker du at man ikke rører den? Du tenker den er bærende?
Rommet er ca 4m langt og så er det et åpent rom på 10m før neste rom kommer. Finnes ingen flere bjelker i lengden på overetasjen.

Hvis du har en planløsning så pleier man å kunne se hva som er bærende

Ok, hvorfor tenker du at man ikke rører den? Du tenker den er bærende?
Rommet er ca 4m langt og så er det et åpent rom på 10m før neste rom kommer. Finnes ingen flere bjelker i lengden på ovenetasjen
Det er vanskelig å si hvor bærende den er, regelen som du tenker å kappe er ikke bærende. Men de stående kan ha en viss bæreevne.
Det kan også bare være et rammeverk som veggen er bygd på.
Litt vanskelig å vite bare ved å se bilder.
Er det bare døråpningen som skal bli den lille biten større, eller skal klossen mot ytterveggen også bort?

C Chefred skrev:
Det er vanskelig å si hvor bærende den er, regelen som du tenker å kappe er ikke bærende. Men de stående kan ha en viss bæreevne.
Det kan også bare være et regelverk som veggen er bygget på.
Litt vanskelig å vite fra bare å se bilder.
Er det bare døråpningen som skal bli den lille biten større, eller skal fliken mot ytterveggen også bort?
Vår plantegning er fra 1975 og stemmer ikke overens med hvordan huset ser ut, så det er vanskelig å stole på den.
Tanken er at døråpningen skal åpnes opp og bli større.
Den stående til høyre er ikke bærende da den ikke er stiv i det hele tatt. Tanken er at den ut mot ytterveggen også skal bort ja.
Likeså den i taket der åpningen gjøres, kappes så taknivået ligger på samme. Bjelken er nå ca 1-2cm nedenfor taknivå.

Discoman Discoman skrev:
Om du har en planløsning så pleier man å kunne se hva som er bærende
Den er fra 75 og ikke fullstendig, stemmer ikke overens med hvordan det ser ut i dag heller

Den er fra 75 og ikke fullstendig, stemmer ikke overens med hvordan det ser ut i dag heller
Den viser dog husets konstruksjon, vilket er hva vi vil se

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den viser dog husets konstruksjon, noe som er hva vi vil se
Bilde 2 viser hvordan veggen går nå, den grønne linjen. Det er den vi vil åpne opp ut mot vinduet der det har vært en dør. En åpning på ca 1,5m

• Tegning av hus med markerte fasader og planløsning. Den røde firkanten viser et område med vegger der ønsket åpning mot vindu er planlagt.
  • Grunnriss av et rom med en grønn linje som markerer en eksisterende vegg som skal åpnes opp mot et vindu, tidligere en døråpning på ca. 1,5 meter.
Så veggen fantes ikke i original?

Dessuten går den i husets lengderetning. Og på loftsetasjen om jeg tolker tegningene rett.

Nei, den er ikke bærende.

pacman42 pacman42 skrev:
Så veggen fantes ikke i original?

Dessuten går den i husets lengderetning. Og på loftetasje om jeg tolker tegningene riktig.

Nei, den er ikke bærende.
1,5-plans villa. Den delen av huset er en utvidelse som ble gjort 75.
Dette er plantegningene som ble levert inn til kommunen og de stemmer ikke overens med hvordan det ble bygget.
Ja, den går langs med huset. Ca 4m og huset er rundt 18m langt. Den eneste langsgående veggen på ovenpå.

1,5plans villa. Den delen av huset er en utbygging som ble gjort 75.
Dette er plantegningene som ble levert inn til kommunen og de stemmer ikke overens med hvordan det ble bygget.
Ja, den går langs med huset. Ca 4m og huset er rundt 18m langt. Den eneste langsgående veggen på overetasjen
Som sagt, den er ikke bærende. Men siden det er en "vindsetasje" så bør dere være litt observant på bevegelser i sideveis retning. Når dere fjerner regelen så sjekk hvordan det er festet ovenfor, det kan være lurt å legge en planke der da denne regelen eventuelt har fungert som erstatning for en stivning i sideveis retning. Nå er jeg litt overdrevet "bekymret" her, men det er "better to be safe than sorry".

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom går den i husets lengderetning.
Jeg er enig i dine konklusjoner, men det ovenstående forstår jeg ikke, det er vel snarere en indikasjon på at den kunne være bærende.
Ja, den går langs med huset. Ca. 4m og huset er rundt 18m langt. Den eneste langsgående veggen på loftet.
Kattvindvegger finnes også. Har man åpnet opp dem noe for f.eks. oppbevaring?

• Liker
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.