Hei!
Jeg ville sette pris på noen gode råd og ideer rundt en komplisert overetasje. Huset er bygd i 1939 og tilbygd i 1950, der det nye taket går vinkelrett ut fra det originale. Senere ble loftet innredet og takkupere ble satt inn. Det er et par ting jeg opplever som litt merkelige og kanskje kan forbedres.
Døren inn til blå rommet er halvveis inne i murpipa.
I møte mellom de to takene er det bygd oppbevaring og skap, kan man kappe bort dette for å skape mer luft?
Kan man åpne opp rundt murpipa og katteloftet? De stendere som er i rommet føles mest som at de bærer opp gipsplater og ingenting annet.
Originaltegning:
Tilbygget til høyre:
Tilbygget går her inn til venstre. Går det her å ta bort alt så de to takene møter hverandre?
Oppbevaringen er bygd av masonitt, kan det være gjemt noen takstol der?
Slik ser katteloftet ut, bak murpipa:
Det er litt rare vinkler og ikke helt lett å forstå hvordan alt henger sammen. Døren inn til rommet bak peisen trenger kanskje å stå der den står siden det er høyeste punktet.
Som jeg vurderer det, er det ingen bærende vegger. Kan være åser* og ikke takstoler på huset. Kan ikke se at det finnes en "hanebjelke". Alternativt at man i 1950 fjernet "hanebjelken", satte dit en mønebjelke (liggende på skorsteinen og gavlveggen) og forsterket "overrammene".
* da burde åsene hvile på veggen inn mot soverommet, alternativt en kraftig bjelke i taket over?
Takk for svar! Ja, noen hanebjelker finnes ikke i dag, og kanskje har de aldri eksistert. Da taklukene ble bygget satte man trolig inn en mønebjelke. Den bjelken fortsetter imidlertid ikke inn i soverommet. Samtidig virker veggene i soverommet så svake at de knapt kan ha noen større funksjon?
Ville også vært interessant med ideer til skråtaket og om det fungerer å fjerne den delen av det gamle taket som nå stikker inn i allrommet.
"Ville også vært interessant med ideer på skråtaket og om det fungerer å fjerne den delen av det gamle taket som nå stikker inn i oppholdsrommet."
Du får tenke deg noe slik mistenker jeg.
MMarcus_R skrev:
Ville også vært interessant med ideer på skråtaket og om det fungerer å fjerne den delen av det gamle taket som nå stikker inn i oppholdsrommet.
Det sitter jo en takstol på begge sider av inngangen til tilbygget som du ikke kan fjerne. Så må du tenke deg en diagonal linje der mønet treffer det eldre taket, ned til der begge takfotene møtes Tror ikke du får ut så mye å nytte.
tenk deg at inngangen er mellom to takstoler. Takstolene er der fortsatt og er en del av konstruksjonen fremdeles.
Med et valmtak på originalhuset kan man nok gå ut fra at det er bygget med takstoler med hanebjelker. Hva som skjedde ved tilbyggingen (ganske ufølsomt gjort) i 1950 kan man bare gjette uten en grundig inspeksjon. Før du går videre bør du tegne opp de øvre planene nøye slik at det går å få en oversikt. Normalt er ikke vegger på overetasjen bærende, men vel støtteben.