Hei. Jeg tenkte å lage et lite "vindu" i denne bærende veggen. (Jeg antar i hvert fall at den er bærende da den går tvers gjennom huset vinkelrett mot gulvbjelkelaget og at det går en kjellervegg under den) Litt under en meter bredt og 70 cm høyt eller noe slikt tenkte jeg meg åpningen. Det er et gammelt hus og veggene har veldig mye tre i seg, så å si, noe jeg antar kan være interessant i denne sammenhengen.

Men det er en skyvedør til venstre som man kan se på bildet, så kanskje veggen ikke er så kraftig som man kan tro.

Åpningen skal være mellom skapet og der skyvedøren slutter i veggen. Hvordan går jeg frem? Trenger jeg å forsterke med noen slags bjelke, osv.. Har aldri holdt på med slikt, så gjerne detaljerte beskrivelser. Kan legge til at det er en døråpning i kjellerveggen rett under der jeg har tenkt å lage hullet.

Opraktiske tips om å kontakte konstruktører og kommunen frabes. :D

• Rom med spisebord og stoler ved siden av en hvit vegg. Til venstre er det en skyvedør som leder til en stue. Rød lysestake og hvit hylle er synlige på veggen.
Du må nok heller tenke på hva som hviler på veggen ovenfor. Gulvbjelkelag? Takstol? Hva er delingen på det som hviler på veggen? c-c 600 eller c-c 1200 eller annet? Det bør ikke være noen problemer å veksle av lasten fra det som hviler ovenpå. I amerikansk tradisjon bruker man noe som kalles for "jack studs" for å bære opp avvekslingen. Det føles seriøst. Jeg har en bok som heter "Graphic guide to frame construction" fra The Taunton Press. Det er min bibel.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.