10.171 lest ·
33 svar
10k lest
33 svar
Åpne opp en større døråpning.
Vi har begynt å nøle litt da vi ikke vil at kostnadene skal øke.Krille-72 skrev:
Nå høres det kanskje hardere ut enn jeg mener, men de der bildene hjelper like mye som om du hadde stilt deg i en "vanlig" døråpning og tatt bilder av dørkarmen.I Icemania88 skrev:
Jeg står fast ved det tidligere svaret. Jeg tror at det blir vanskelig å -- uten å ta ned gips eller hva det nå er for platebekledning slik at man kan se hvordan det er avstivet -- avgjøre hva du kan gjøre for åpning. Kan man ta ned skyvedøren så kanskje man kan se litt mer (men med stor sannsynlighet ikke tilstrekkelig), men basert på hva som finnes nå så er det korte svaret nei, du bør ikke våge å åpne opp litt.
Da får dere nok nøle ferdig først!I Icemania88 skrev:
Eller ringe en konstruktør så dere får vite kostnaden til å begynne med.
Siden dere har en skyvedør der som jeg oppfattet er 70 cm, er åpningen allerede minst 140 cm om dere river bort skyvedøren. Så det er ingen stor bjelke dere trenger å felle inn om dere skal øke åpningen til 2 m.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veggen er uten tvil bærende. For skyvedøren finnes det allerede en overdekning på minst 140 cm. Det er imidlertid stor forskjell på 140 og 200 cm når det gjelder krav til bjelkedimensjon. Den som skal regne på dette trenger tilgang til komplette tegninger. Huset er mer komplisert enn normalt.
Nja! Stripar Ts fram veggen så kommer en erfaren konstruktør kunne avgjøre raskt hva som trengs helt uten tegninger.J justusandersson skrev:
Vi jobbet mye med en eldre herre tidligere som dessverre gikk av med pensjon ved 75. Han kastet et blikk og så sa han hva som trengtes. For sikkerhets skyld skulle han dog hjem til kontoret og regne litt samt sjekke K-tegninger (Om det fantes noen).
Så kom uttalelsen. Kan ikke huske en eneste gang at noen dimensjon endret seg fra det han først sa på stedet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kan jeg med, men knapt alle som er tilgjengelige.
Kunne man med andre ord åpne opp veggen hele skyvedørens bredde og noen ekstra tiltak da den allerede er avvekslet?J justusandersson skrev:
Ny innen dette så kanskje blir litt rare spørsmål
Krille-72 skrev:
Høres bra ut, da får vi jo litt større åpning i hvert fall typ 20-30 cm for så kommer kjøleskapet og vi vil ikke at det kommer "utenfor" åpningen.Krille-72 skrev:
Spørsmål fra fruen. Hun lurer på om det alltid er slik at skyvedører er avvekslet når de står i bærende vegger?Krille-72 skrev:
Skal fjerne karmen og åpne den ene siden av veggen i kveld for å se hvordan det ser ut bak platene osv.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skyvedører er alltid avvekslet til sin doble bredde. Ellers ville de ikke fungere.
Ser jo dessuten ut som at avvekslingen ikke hviler oppå noen bjelke, men ser ut til å være spikret i siden, kanskje det er så det pleier å være?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det ser litt hjemmelaget ut. Minste avvekslingsbalk ved 140 cm gjetter jeg er limtre 42x180. Det tilsvarer omtrent 45x195 C 24.