Hei,
Vi står i ferd med å lage et lite bad og vurderer å åpne opp en del av en bærende vegg, merket B i vedlagte bilde. En åpning for dør til det kommende badet skal også lages i veggen merket (D).
Veggen A+B er delvis "hul" for et par skyvedører, overetasjens gulvbjelker hviler på veggen som består av en svak "bjelke" (75mm høy) og deretter 35mm spontet stående planker på hver side av hulrommet for skyvedørene (der dørene ikke løper ser det ut til å være klemt inn 50mm planker mellom veggene). Veggen merket D består av 95mm tykke (ikke spontet, men skråspikret) planker av varierende bredde.
Hva sier byggahus samlede ekspertise, er det en god idé å åpne opp seksjonen B? Hvordan bør bjelken dimensjoneres? Stolpene vil nok måtte bygges inn i badets vegger, hvor grove bør de være? Det ville selvfølgelig vært flott å holde dem så smale som mulig for å ikke stjele areal fra det lille badet. Vil selvfølgelig konsultere ekspertise for byggingen, men det ville vært interessant å få litt følelse for hvordan det kan bli og om det er rimelig.
Huset er et plankehus fra 1938. Ingen originaltegninger finnes, vedlegger tegninger fra en 3D-skanning av huset.
Da er jeg med. Du kan erstatte den grønne delen med en bjelke. Det blir beskjedne mål med så kort spennvidde. For å regne på det trengs bygningens hovedmål, opplysninger om snøsone og helst en seksjonsplan. Et bilde fra loftet kan holde med litt flaks.
Snøsone er 2.5 (eller på grensen mot 2.0). Bygningens mål er 9,6m x 7,5m. Fra kjellermur til møne er det 7m. Ytterveggene er omtrent 3,5m fra kjellermur til tilkobling tak (unntatt takoppholdene). Jeg har dessverre ingen seksjonsplan utover den jeg vedla i første innlegg. Den er fra en 3D-skanning av huset og har kanskje ikke informasjonen som trengs?
Foto fra overetasjen, er det noen spesiell detalj som kan være veiledende for spørsmålet?
Jeg fikk jo en rekke potensielle bjelker når jeg åpnet for dør i den gule veggen D. De er 95mm tykke og av varierende bredde fra kanskje 140mm opp mot 230mm. Kanskje kan de komme til nytte?
Skal legge til at spennet er noe kortere enn de 130cm jeg har angitt, avhengig av hva som menes med spennvidde - det vil snarere være 110cm mellom stolpene!
Spennvidde er det frie målet mellom stolpene, dvs 1,1 meter. Ved så kort spennvidde holder det med en limtrebjelke som er 42x180 mm, som er den minste dimensjonen som finnes. De minste limtrestolpene har målene 90x90 mm. Antagelig er det enklere om bjelken også er 90 mm bred.
Hadde du turt å bruke, si 95x180mm men ikke limtre? (tenker om jeg kan gjenbruke plankene fra veggen som jeg beskrev ovenfor). Eller er det bare dumt å være for gjerrig?