Holder på med å lage om planløsning og kjøkken i vårt hus fra slutten av 1800-tallet, tidlig 1900-tall. Trenger å åpne opp mellom kjøkkenet og spiserommet. Det er imidlertid en bærende vegg bestående av skråstilte planker fra et av alle sagbrukene som fantes her da huset ble bygget. Huset er i to plan og åpningen jeg tenker å lage blir ca. 3,5 meter, da er det ca. 60 cm igjen av den gamle veggen på hver side. Min første tanke var å skru sammen 220x45 fra hver side av veggen og sette disse på den gjenværende veggen som støtte. Men jeg lurer på om det blir for svakt. Kanskje trenger jeg en limtrebjelke, men den blir kanskje for høy. Bor i Västernorrland. Noen som kan hjelpe meg uten gjetting?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.099 innlegg
Velkommen til forumet!
Er det en laftehytte med knuter?
Skråstilte planker høres litt ut som sprokken i en kloasongvegg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Alle inngrep i bærende konstruksjon skal ifølge loven ha en godkjent byggemelding før man begynner jobben.
Dimensjonering avhenger av hvor mye last det kommer ovenfra, og man bør kontakte en byggkonstruktør som er kjent med den tidens byggemetoder og som kan beregne laster og dermed hvilken dimensjon på bjelke og søyle som trengs. Man må også sørge for at søylene står på et solid underlag slik at man ikke risikerer å skade grunnlaget med vekten ovenfra.
Er det en laftehytte med knuter?
Skråstilte planker høres litt ut som sprokken i en kloasongvegg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Alle inngrep i bærende konstruksjon skal ifølge loven ha en godkjent byggemelding før man begynner jobben.
Dimensjonering avhenger av hvor mye last det kommer ovenfra, og man bør kontakte en byggkonstruktør som er kjent med den tidens byggemetoder og som kan beregne laster og dermed hvilken dimensjon på bjelke og søyle som trengs. Man må også sørge for at søylene står på et solid underlag slik at man ikke risikerer å skade grunnlaget med vekten ovenfra.
Klikk her for å svare