Hei, hvis man skal spikre sammen en yttervegg med regelmål 170x45, hvor mange spiker er det vanlig å bruke ved bunnsvill/toppsvill ved hver regel?

Prøver å få en oversikt over materialinnkjøp

Takk på forhånd

N Nygge72 skrev:
Hei, om man skal spikre sammen en yttervegg med regelmål 170x45, hvor mange spiker er da vanlig å bruke ved syll/hammarband ved hver regel?

Prøver å få en forståelse av materialinnkjøp

Takk på forhånd
Normalt sett to ved syll, og to ved hammarband. Så er det nok greit å regne med 1 spiker i svinn, så 5 spiker per regel kan du nok regne med.
Nå gjør du det som du synes er best, men har du ikke vurdert å skru i stedet?

A AG A skrev:
Normalt sett to ved syll, og to ved hammarband. Så er det nok passende å regne 1 spiker i spill, så 5 spiker per regel kan du nok regne med.
Nå gjør du hva du synes er best, men har du ikke vurdert å skru i stedet?
Jo jeg har vurdert det men da blir det mer holdbart og man får mulighet til å korrigere om man gjør en feil 😁

Jeg skrudde sammen min tilbygg. Betydelig enklere og stillere enn å slå inn store spiker overalt. Torxskruer dessuten.
Det eneste jeg spikret var råspont og panel. Med spikerpistol.

• Liker
AG A og 1 annen
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jeg skrudde sammen min tilbygging. Betydelig enklere og stillere enn å slå i store spikere overalt. Torxskruer dessuten.
Det eneste jeg spikret var rupanel og panel. Med spikerpistol.
Ja, jeg hadde jo tenkt å spikre den sammen med pistol ellers for å spare tid, men samtidig blir det vel ingen større tidsforskjell da det er ferdigkappet stamme, så bør kanskje være et tillegg på 30 min- 1 time å skru sammen en side.

Hva brukte du for lengde på skruen?

Er det 45mm så pleier jeg å bruke 90-120 mm skruer.

• Liker
stugfar og 2 andre
  • Laddar…
4 stk 100mm spiker per forband er hva som vanligvis kreves konstruksjonsmessig

• Liker
Nygge72
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.