Hei,

Jeg skal bytte ut og forlenge en bærende bjelke i vår villa. Midt i veggen sitter en bue. Hele veggen er 2,75 m lang. På hver side av buen (inne i veggen) er det stolpeverk. På disse ligger det en bærende (?) limtrebjelke som er ca 1,70+0,1+0,1 = 1,90 m lang (90 x 260++ mm).

Nå ønsker jeg altså å flytte stolpeverket til sidene og legge en ny bærende bjelke ca 2,75 m lang langs hele veggen, slik at jeg kan åpne opp mer.

Hvis jeg har forstått alt riktig, skal dette kunne betraktes som en mindre endring og ikke kreve noen byggemelding eller hva det heter. Men jeg vil uansett få det gjort profesjonelt, så jeg tenkte å hyre noen til å gjøre det. Jeg vil også (så klart) få det gjort raskt.

Tidligere har jeg fått indikasjoner på at det ville koste 3-5000 kr. Første prisforslag kom nylig inn via e-post, 50 000 kr!!! Føles som om de tullet med meg.

Noen som kan si omtrent hva det ville koste?
(Hvis noen har tips om en håndverker for dette i HBG/Laröd, tar jeg gjerne imot det)

Oi, 50000!!!
Det er en ganske liten jobb. Den store delen er jo å få det til å se pent ut etterpå. Så hvis du vil spare penger men er usikker på kunnskapen din om å sette inn bjelken, så kan du be om tilbud på bjelkeinnsettingen og deretter håndtere gipsing og lister selv etterpå. Å bare sette inn bjelken ville jeg si er en jobb for to personer i en halv dag. Ta det på løpende og overvåk jobben så kommer det ikke til å bli mye penger.

Noen må gjerne rette meg hvis jeg tar feil.

Problemet som kan oppstå er jo at gulvet og taket rundt hvelvet får seg en smell, så om du kan løse det på en god måte blir det enda enklere. De nye stolpene må jo festes på noe stabilt og støtten som holder opp taket mens jobben pågår må jo også forankres i tak og gulv.

jeg skal selv gjøre dette om en ukes tid og jeg gjør det for første gang, men i mitt tilfelle skal det også skiftes både gulv og tak i det ene rommet, så jeg trenger ikke bekymre meg så mye om det.

Takk for innspill.
Min tanke er å gjøre alt for- og etterarbeid selv. Mest fordi jeg synes det er ganske moro.

Den største grunnen til at vi skal gjøre dette er nettopp fordi vi skal bytte gulv, så det er jo et problem mindre. At taket kommer til å skite seg gjør ikke så mye, det fikser jeg senere.

Akkurat hva jeg gjettet, typ 1/2 dag for 2 mann. Selve bjelken har jeg fått vite koster ca 1200 kr.

Advarsel for å tro for mye på det som andre skriver om tidsbruk uten å ha sett stedet. Akkurat det å midlertidig støtte opp mens bjelken byttes kan være komplisert avhengig av bæreevnen ellers. Jeg har sett en dårlig utførelse av endring av bærende vegg, hvis tak fikk meg til å tenke på vietnamesisk hengebuksvin.

Klart du har rett i det, Snekker-Urban. Men 50000!!

Er dette noe som håndverkere vegre seg for å gjøre?
Jeg synes at jeg får veldig dårlig respons på mine forespørsler. Eneste svaret hittil er nettopp det på 50 kkr.

Har de vært der og sett før prisforslaget?

Ok, da kommer jeg med en liten oppdatering og et spørsmål.

Nei, de hadde ikke vært og sett på det før kostnadsforslaget.
For øvrig så har jeg fortsatt ikke fått noen spesielt interessert i prosjektet heller (finnes det ingen snekkere?).

Uansett så har jeg gått videre og fått en byggemelding godkjent av kommunen. De vurderte det som en endring "av enkelt slag".
I teksten står det senere:
"Kontrollplan
Følgende erklæringer skal fremlegges:
-Erklæring om prosjekteringens samsvar med Boverkets konstruksjonsregler (BKR)
kap 2, kap 3 samt kap 5. Erklæring skal utstedes av sakkyndig konstruktør.
-Erklæring om utførelsens samsvar med konstruktørens anvisninger. Erklæring skal
utstedes av kvalitetsansvarlig (d.v.s. jeg)"

Kan noen gi en antydning om hva dette innebærer. F.eks. hvem kan være "sakkyndig konstruktør". Kan det være en vanlig snekker (om jeg klarer å finne en slik til slutt)?

Er veldig takknemlig for alle mulige innspill, dette begynner å føles litt tungrodd nå.

Ring til bygningsrådet og spør, de vet garantert hvem som kan klassifiseres som "sakkunnig konstruktör"

:)

/Christian

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.