hva kan man ha for materialer på veggene i stedet for gipsplater? synes det er verdiløst med gips når man har tunge ting som skal opp på veggene. et rom har vanlige sponplater, men det er sprekkdannelse langs skjøtene på dem så tapetet har sprukket. skal uansett renovere et antall rom så jeg blir nysgjerrig på hva man kan bruke? En kompis sa at man kunne bruke gulvsponplater..ja hva vet jeg?
Du kan jo egentlig slenge opp hva som helst (i prinsippet) på veggen. På gamle hus finner man ganske ofte plankevegger. Lett å henge ting på, brenner fint også.
Som Roary påpeker så er vel sponplate med gips på en bra kompromiss. Lett å montere opp ting, mer brannsikker, lett å reparere hvis det blir hull, du slipper tapet som sprekker, om nå huset ikke setter seg skikkelig ordentlig.
Selv liker jeg ikke tapet, så i mitt hus males fargen opp, ikke limes.
Som Roary påpeker så er vel sponplate med gips på en bra kompromiss. Lett å montere opp ting, mer brannsikker, lett å reparere hvis det blir hull, du slipper tapet som sprekker, om nå huset ikke setter seg skikkelig ordentlig.
Selv liker jeg ikke tapet, så i mitt hus males fargen opp, ikke limes.
Først spon (vanlige fungerer utmerket, gulvspon er dyrere og dessuten merarbeid) så gips er mordvinneren etter min mening. Det koster selvfølgelig litt ekstra, men da har man fine, stumme vegger og trenger ikke å tenke på Mollyplugg og andre deprimerende fenomener når man skal henge opp noe på veggene.
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Personlig hadde jeg valgt OSB bak gipsen fordi det er en mer stabil treplate enn sponplaten.
Det ultimate om lommeboken hadde likt det hadde vært kryssfinerplater i stedet for OSB, men de er jo betydelig mye dyrere.
Men gips er det eneste riktige overflatematerialet.
Det ultimate om lommeboken hadde likt det hadde vært kryssfinerplater i stedet for OSB, men de er jo betydelig mye dyrere.
Men gips er det eneste riktige overflatematerialet.
Klikk her for å svare