Hei har et spørsmål. Er det noen som vet hvordan man gjorde før da man anla grusplaner. Jeg tror neppe at man gravde bort 30 cm, så bærelag og så grus.
Vi skal anlegge en grusplass og vil komme så enkelt unna som mulig, vi har ingen tunge maskiner som kjører inn og ut, bare biler som kjører inn og ut noen ganger per dag. Å gjøre som man bør med utgraving osv ville koste ca 50k med "kompispris".
Svigerfar sier at før la man bare grusen rett på plenen og at han gjorde det. Selvsagt der man ikke er å rører vil det sikkert komme opp gress så man må fylle på med grus.
Legg markduk ovenpå grus av ønsket slag, med duk så slipper du noe ugress i alle fall i den første tiden.
Uansett hva du gjør, vil det bli ugress i grusen om du ikke raker overflaten ganske ofte.
Billigere enn det er det nok vanskelig å komme unna.
Spørsmålet er hvor mye man vinner på å legge utyget duk ... jeg la bare diabasgrus rett på. Nå hadde man riktignok brukt den kommende carportesinnkjørselen for tunge maskiner under byggingen så det var bra komprimert. Litt rotugress de første årene men det forsvant etter hvert. Jeg tror at diabasgrus er så tungt at det ikke fremmer vekst.
Spørsmålet er hvor mye man vinner på å legge utyget duk ... jeg la bare diabasgrus rett på. Nå hadde man riktignok brukt den kommende carportinnkjøringen for tunge maskiner under byggingen så det var godt komprimert. Litt rotugress de første årene, men det forsvant etter hvert. Jeg tror at diabasgrus er så tungt at det ikke fremmer vekst.
Det avhenger helt av hva underlaget er. Er det mye finmateriale/leire i så blir det lett klæsj hvis man ikke har duk. Med sandig morene, sand, grus funker det bra uten duk.
Jeg har hørt både og om det der med markduken. En risiko er vel at om man vil rake av grusen med en tyngre grusrake at den trenger seg ned til matten og at den river seg opp og krøller seg.
hvor mye grus ville dere lagt over på isåfall? Diabasgrus, hvilken type er det? 0-?
Jeg tolker det som du vil ha en vanlig gruset gårdsplass i stil med en slik man har foran huset og kanskje med en runding i midten hvis det er litt ekstra?
Vi har en slik grusplass. Her er et bilde på hvordan den er bygget opp fra da jeg gravde ned litt vanning.
Jeg kom ikke dypere pga en markduk. På det ligger 10-15cm materiale i form av det som er på sekken. På det noen centimeter makadam, hva kan den være 4-11 eller noe?
Den dagen jeg kan forsvare det økonomisk bytter jeg alt mot ordentlig gårdssingel.
På denne flaten kjører det mest biler, men av og til en og annen traktor eller lignende.
Hadde absolutt ikke lagt markduk direkte under grusen. Vi kjører regelmessig under sommerhalvåret med gårdsharv etter gressklipperen for å holde ugresset borte. Pluss at det blir pent når det er nyrakt.
Bytter? Du kan vel tette bef overflate med litt steinmel og legge ertersingel oppå.
Føles som om det kommer til å rive opp når vi harver, og så har vi en blanding.
Tenker snarere at det får bli når vi trenger makadam til "noe annet". Enten forbedre en skogsbilvei eller lignende. Da skraper jeg sammen alt på et vis, og så laster vi det og bruker til "det andre", så kjøper jeg noen lass med finsingel og legger ut.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.