Hei!

Skal feste en 60 x 120 cm type 22 radiator på ca 30 kg på en stålstendervegg med gips og OSB. Har lest litt andre tråder som anbefaler grove treskruer men ikke for lange så de drar mer i OSB-platen enn nødvendig. Veggen pluss konsollen til radiatoren er jo knapt 30 mm i dette tilfellet - ville ankerskrue 5 x 40 mm være passende å henge disse i? Har tre konsoller på radiatoren med 2 stk skruer i hver konsoll.

6x40 eller 6x50 essve cutters ville jeg bruke. 30kg er pjutt.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Sist redigert:
Bare sjekk at skruene er gjengede hele veien ellers vil de bare dra i gipsen...

• Liker
frihopper
  • Laddar…
frihopper skrev:
Takk! Søkte litt på Bauhaus, har Cutters noe annet navn?

Edit: Kanskje heter de "Cut"...? :)

Sånne her du mener?: [lenke]
Ja!

Reiser du til hornbash kan du nok kjøpe fishers tilsvarende stykkevis, om du ikke vil kjøpe en hel eske....

• Liker
frihopper
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja!

Reiser du til hornbash kan du nok kjøpe fishers motstykke stykkvis, om du ikke vil handle en hel eske....
Høres bedre ut! Hornbach er dessuten min Go-To-butikk. :thumbup:

Hva heter Fischers variant?

Edit: Tror jeg fant, i alle fall på nettsiden, sponplateskrue FSP-PT 6x50 artnr 40917 helgjenget.

Sist redigert:
tommib
Riki76 skrev:
Sjekk bare at skruene er gjenget hele veien ellers trekker den bare i gipsen...
Hvorfor skulle den trenge å være helgjenget? Det er jo hovedsakelig OSB-platen som tar vekten i dette tilfellet. Det skader jo ikke med helgjeng, men er etter mitt syn heller ikke helt nødvendig. Det viktigste er at skruen har et hode som passer til konsollen.

Er ellers helt enig med MathiasS, 30 kg er ingen vekt for en fornuftig skrue forutsatt at den har godt feste, noe den vil ha i dette tilfellet.

Som jeg forstår det, er det bedre å kjøre med helgjengede da man kan være sikker på at gjengene fester i OSB-platen. Selvfølgelig kan man jo måle hvor stor del som ikke er gjenget og sørge for å kjøpe en delgjenget skrue der man har forsikret seg om at gjengene fester i OSB-en.

Så her ser for øvrig konsollen ut:

Metallkonsoll for montering på radiator med tilbehør som skruer og ventiler på en plastpose.

tommib
Jeg mente det Riki76 skrev. Det stemmer bare om OSBn er utenfor gipset, noe jeg antar at den ikke er.
Det du skriver stemmer bra og er grunnen til at en helgjengede skrue likevel er bedre om man ikke driver med å måle. Da vet man at den kommer til å feste bra i OSBn. Gjengene i gipset fyller ingen hensikt men skader egentlig ikke heller.

tommib
Til den konsollen ville jeg bruke skruer med rundt hode. Ev kan du trenge skiver også.

frihopper skrev:
Høres bedre ut! Hornbach er dessuten min Go-To-butikk. :thumbup:

Hva heter Fischers variant?

Edit: Tror jeg fant det, i hvert fall på hjemmesiden, sponplateskrue FSP-PT 6x50 artnr 40917 helgjenget.
Sponplateskruen har forsenket hode, du vil ha plan overflate mot konsollen. Kan ikke Fishers sortiment men de har noe tilsvarende.

Krilleman
99% av alle rørleggere monterer radiatorer med konsollskrue (kalles også for byggskrue) som passer 8mm magnetnøkkel for i trekking. Ingen skive trengs med denne.

http://www.rinkabyror.se/artikel/byggskruv-6-5x38-fzb/

En metallkonsolskrue, egnet for montering av radiatorer, med sekskantet hode og gjenger, ingen skive nødvendig.

Edit:

Og hvorfor tre konsoller på en radiator som kun er 120cm?

Sprengsikkert?

Normalt monterer man tre konsoller på radiatorer 180cm og bredere.

Sist redigert:
  • Liker
corre og 2 andre
  • Laddar…
Tre konsoller fordi Hornbach hadde det på sin monteringsvegg der 60 x 120 cm-radiatoren hang for visning. Og jeg gikk for det :) selv om 49:- ekstra føles OK med tanke på at radiatorkoppel (Danfoss) og Korado-radiatoren sammen kostet 2 139:-.

krilleman_215 skrev:
99% av alle rørleggere monterer radiatorer med konsollskrue (kalles også for byggskruv) som passer 8mm magnethylse for i trekking. Ingen skive trengs med denne.

[lenke]

[bilde]

Edit:

Og hvorfor tre konsoller på en radiator som kun er 120cm?

Sprengsikkert?

Normalt monterer man tre konsoller på radiatorer 180cm og bredere.
Vet rørleggere hvordan man bruker annen skrue enn byggskruv? hahaha. Men de drar faktisk jævlig bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.